Rozładowany akumulator w MINI Cooper – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy o rozładowany akumulator w MINI Cooper
Mój problem to rozładowany akumulator w Mini Cooper S. Kupiłam używane auto w 2017 roku, w salonie BMW. Nie znam jego historii serwisowej. Po niespełna 2 latach od zakupu mam problem z akumulatorem.
W grudniu 2022 przy dużych opadach śniegu nie odpalałem auta przez kilka dni i wówczas nastąpiło samoczynnie pierwsze rozładowanie akumulatora. Akumulator rozładował się do zera. Później musiałam nadrabiać kilometrów, aby go naładować, a każdego następnego dnia pilnować, by nie używać świateł itp. rzeczy, które mogłyby nadmiernie obciążać akumulator. Dodam, że nie robiłam dużych tras. Tylko 10 km dwa razy dziennie, jeżdżenie głównie po mieście. Byłam w zeszłym roku na wakacjach i wszystko było w porządku. Raz w miesiącu wykonywałam trasę 300 km w ciągu jednego dnia.
Wraz z rozładowanym akumulatorem pojawił się problem z zamykaniem szyby od strony kierowcy. Dopiero po naładowaniu akumulatora do pełna szyba się zamykała do końca, z drugą szybą nie było problemu.
Dotychczasowe działania serwisowe
W styczniu wzięłam akumulator na prostownik, bo znów się rozładował do zera. Naładowaliśmy go do pełna i auto nawet inaczej odpalało. Niestety ponownie po jednej dobie spędzonej w garażu auto nie odpaliło, akumulator znów padł. Po kolejnym naładowaniu akumulatora przez pomoc drogową postanowiłam zrobić diagnostykę komputerową i wyszedł błąd ZGM (Central Gateway Module), który odpowiada za całkowite uśpienie auta. Tu jest podobno problem, bo wyłączam auto pilotem, natomiast samochód się nie usypia, w związku z czym akumulator się rozładowuje.
Prawdopodobnie do wymiany jest ten sterownik. Proszę o podpowiedź. Czy wina jest po stronie sterownika? Ewentualnie, czy może tych drzwi, które się nie zamykają do końca? Albo, czy jest prawdopodobne, że ta usterka była wcześniej i czy pojawia się w innych autach? Czy mogę to zgłosić jako wadę ukrytą w salonie, w którym kupowałam auto?
Problem dotyczył MINI Cooper S z 2017 F55, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars: jak zaradzić na rozładowany akumulator w MINI Cooper
Problem rozładowującego się szybko akumulatora jest problemem złożonym. Jest wiele czynników, które mogą wywoływać taki efekt. Podstawową kwestią jest kondycja akumulatora i jego stan techniczny. Maksymalna żywotność akumulatorów AGM wynosi zazwyczaj 5 lat. Jeśli w Pani samochodzie nie był wymieniany akumulator, to jego stan nawet przy prawidłowej eksploatacji i ładowaniu będzie wymagał wymiany.
Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na kondycję akumulatora jest stopień jego ładowania i rozładowywania. Przy prawidłowo działającym alternatorze i maksymalnym poborze prądu napięcie ładowania na biegu jałowym nie powinno spadać poniżej 14,2 V. Żeby móc naładować akumulator w dostatecznym stopniu konieczne jest również utrzymywanie uruchomionego silnika powyżej 20-30 minut. Krótkie odcinki jazdy, częste jego gaszenie i uruchamianie oraz duże obciążenie zimą (podgrzewanie siedzeń, tylnej szyby, dmuchawa, radio itp.) powodują dodatkowe pobory prądu i w efekcie niedoładowanie akumulatora.
Przy sprawnie działającym układzie ładowania i sprawnym akumulatorze samochód po zamknięciu (po około 30 minutach) przechodzi w tryb uśpienia i pobory prądu obniżają się do ok. 0,01 A. W takim stanie samochód może stać nawet kilka tygodni i po ponownym otwarciu powinien bez problemu umożliwić uruchomienie silnika.
Co zrobić, gdy nastąpiło całkowite rozładowanie akumulatora?
Jeżeli nastąpiło już całkowite lub bardzo głębokie rozładowania akumulatora dochodzi wówczas w samochodzie do utraty zapamiętanych funkcji m.in. inicjalizacji szyb elektrycznych, pamięci foteli (w wersji elektrycznej), kasowania wskazań zegara i daty, czasami również do skasowania zapamiętanych stacji radiowych i ustawień audio.
Po usunięciu usterek i naładowaniu lub wymianie akumulatora konieczna jest ponowna inicjalizacja szyb i ustawienie indywidualnych funkcji pojazdu.
Dodatkowym elementem powodującym częste problemy z rozładowaniem akumulatora jest brak usypiania pojazdu na postoju. Może być to spowodowane usterką sterownika nadwozia lub innych sterowników (np. skrzyni biegów, silnika, systemu audio) co powoduje cykliczne wybudzanie auta i przygotowanie go do rozruchu. Pojawiające się wówczas pobory prądu sięgające nawet 1-3 A powodują rozładowanie nawet nowego akumulatora w ciągu doby.
Sugerujemy wykonać poniższe kroki, by zaradzić problemowi rozładowania akumulatora w MINI
- Pełna diagnostyka komputerowa pojazdu ze szczególną uwagą dotyczącą zarządzania energią pojazdu, napięciem ładowania.
- Sprawdzenie stanu akumulatora (ewentualna wymiana i ponowna rejestracja akumulatora).
- Sprawdzenie poborów prądu spoczynkowego, znalezienie źródła wybudzania pojazdu.
Jeśli chodzi o kwestie gwarancyjne, to fabryczna gwarancja udzielana jest na okres 2 lat od daty pierwszej rejestracji akumulatora. Problem z rozładowywaniem akumulatora lub nadmiernymi poborami nie może być wadą ukrytą, ponieważ pojazd był eksploatowany od 2017 r.
W celu realizacji zleconych prac zapraszamy do umówienia terminu wizyty w naszym serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Rozładowany akumulator i brak możliwości naładowania w BMW – co jest powodem?
- Czerwona kłódka z kierownicą błąd w BMW i MINI – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Jak zadbać o samochód BMW w okresie zimowym?
- Nie można otworzyć szyberdachu w BMW – jak to naprawić?
- Światła w MINI same się zapalają i rozładowują akumulator – jak to naprawić?