Problem wypadających zapłonów w BMW 6 – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Na zimnym silniku wypada zapłon na pierwszym, drugim, trzecim i czwartym cylindrze. Gdy auto jest rozgrzane, to działa prawidłowo. Moje podejrzenia przyczyny problemu padają na wałek mimośrodowy z Valvetronica. Wiem, że one lubią się zacierać. W jaki sposób można potwierdzić tę hipotezę? Czy inne podzespoły mogą być przyczyną wypadania zapłonu?
Problem dotyczył BMW 6 E63 z silnikiem N62, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Problem wypadających zapłonów w każdym silniku jest problemem bardzo złożonym. W przypadku silnika N62 ze względu na jego rozbudowaną konstrukcję to zjawisko może być spowodowane bardzo różnymi usterkami.
Najczęściej występują usterki w układzie zapłonowym i wtryskowym. W układzie zapłonowym należy zwrócić uwagę na częstotliwość wymiany świec zapłonowych oraz kontrolę i ewentualną wymianę cewek zapłonowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na właściwy dobór świec (zgodny z katalogiem BMW) oraz jednorodnym doborem cewek zapłonowych (ten sam producent i model).
W układzie wtryskowym po stosunkowo krótkich przebiegach dochodzi do uszkodzenia wtryskiwaczy paliwa, co może wywoływać na początku wypadanie zapłonów. Po dłuższym okresie eksploatacji może dojść do uszkodzenia silnika (wypalenie tłoków, uszkodzenie gładzi cylindrowej, zatarcie).
Ponadto dodatkowym powodem wypadania zapłonów może być również problem mechaniczny z silnikiem. Pod wpływem różnych czynników w tym np. uszkodzonych wtryskiwaczy – dochodzi do obniżenia kompresji na poszczególnych cylindrach. To powoduje na początku efekt wypadania zapłonu a w późniejszym czasie również problemy z uruchamianiem zimnego silnika.
Sporadycznie dochodzi do uszkodzenia wałków mimośrodowych w układzie Valvetronic lub uszkodzenia samych silniczków Valvetronic. Efektem są niedomknięte zawory lub brak synchronizacji domykania i otwierania. Ta usterka jest szczególnie trudna do zdiagnozowania. Pomiar zwichrowania wałków mimośrodowych jest bardzo trudny i kosztowny.
Jako końcowy element odpowiedzialny za pracę silnika pozostaje również sterownik silnika. Usterka tego elementu zdarza się rzadko, zazwyczaj powiązana jest z jego rozszczelnieniem i dostępem wilgoci lub też niesprawnymi próbami jego naprawy, lub podkręcania osiągów (chipowania).
Sugerowane kroki naprawy samochodu
Podsumowując, proponujemy następujący plan naprawy:
- Pełną diagnostykę komputerową silnika ze szczególnym naciskiem na kontrolę układu wtryskowego i zapłonowego.
- Fizyczne sprawdzenie stanu cewek świec zapłonowych.
- Pomiar kompresji silnika wraz z próbą olejową.
- Sprawdzenie wtryskiwaczy paliwa (na stole pomiarowym).
- Weryfikacja stanu instalacji sterownika silnika i samego sterownika.
- Sprawdzenie układu Valvetronic wraz z pomiarem wałków mimośrodowych.
Po wykonaniu powyższych czynności powinno być możliwe postawienie trafnej diagnozy i określenie kosztów ewentualnej naprawy.
Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Problem wypadających zapłonów w BMW – jak to naprawić?
- Problemy z zapłonem i akumulatorem w BMW – jak to naprawić?
- Czy trzeba podtrzymać zasilanie podczas wymiany akumulatora w BMW E63?
- Niskie ciśnienie na kilku cylindrach w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Problemy z zapłonem w MINI R56 – jak je naprawić?