Problemy z ładowaniem hybrydy po zalaniu i wymianie inwertera w BMW – jak to naprawić?

Pytanie kierowcy BMW

Proszę o poradę. Kupiłem BMW 5 od kolegi w Polsce – auto oryginalnie z Anglii. Zawiozłem je do mojego lokalnego warsztatu na naprawę. Auto jest nie na chodzie. Okazało się, że inwerter był zalany wodą, więc założyliśmy używany. Zamontowaliśmy też inną baterię po regeneracji. Teraz auto jeździ, ale nie ładuje baterii. Proszę doradźcie coś, bo chłopaki w warsztacie włosy już stracili. Czy używany inwerter musi być programowany? Czy jest opcja zakodowania używanego?

Problem dotyczył BMW 5 Active Hybrid F10 z 2013 roku, ale może występować też w innych modelach.

BMW 5 F10 Active Hybrid | Tokumeigakarinoaoshima, CC0, via Wikimedia Commons

Odpowiedź serwisu BM Cars

Opisany problem jest bardzo złożony. Każda naprawa elektroniki w BMW po zalaniu wodą jest bardzo trudna i wymaga dużej wiedzy z zakresu budowy konkretnego modelu i jego wyposażenia. Z opisu uszkodzenia nie wiemy, czy zalanie wodą inwertera było spowodowane zalaniem całego pojazdu, czy nieszczelnościami w układzie chłodzenia elementów elektrycznych hybrydy.

Dodatkowo pisze Pan o wymianie baterii na regenerowaną. Zakładamy, że wymiana była spowodowana zużyciem baterii, a nie jej zalaniem. W przypadku samochodów elektrycznych i hybrydowych każda zmiana baterii wymaga uruchomienia procedury przypisania baterii do samochodu. W przypadku regeneracji i zastosowania tej samej baterii po zregenerowaniu procedura jest prostsza. Natomiast użycie innej baterii wymaga jej zakodowania i uruchomienia.

Podobny problem dotyczy wymiany praktycznie każdego sterownika w BMW. W przypadku wymiany inwertera jego poprawna praca będzie wymagała zaprogramowania i zakodowania do nadwozia. Zakodowanie używanego inwertera jest możliwe pod warunkiem jego pełnej sprawności i prawidłowego doboru do modelu.

W przypadku modeli BMW (seria F i G) programowanie powinno być wykonywane w całym pojeździe. Niedozwolone jest programowanie wybranych sterowników. Istotna informacja – w trakcie programowania może dojść do uszkodzenia sterownika lub sterowników. Wówczas konieczna jest ich wymiana.

Brak ładowania, o którym wspomina Pan w zapytaniu, może być również spowodowany usterką innych elementów elektroniki pojazdu.

Sugerowane czynności serwisowe

Nie mamy dostatecznej ilości informacji, żeby zaproponować bardzo konkretną drogę naprawy. Na podstawie istniejących informacji proponujemy wykonanie następujących czynności:

  1. Diagnostykę komputerową całego pojazdu.
  2. Wyodrębnienie elementów napędu elektrycznego wymagających naprawy/wymiany
  3. Wymiana niezbędnych elementów
  4. Programowanie i kodowanie całego pojazdu

Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.

BMW 5 F10 | Wladyslaw Sojka, FAL, via Wikimedia Commons

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

BMW 535i (F10) | By S 400 HYBRID [CC], from Wikimedia Commons

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

BMW 5 F10 By nakhon100 (BMW 520d M Sport F10) [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.