Problemy z automatyczną skrzynią podczas hamowania BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Kupiłem 5 lat temu auto z automatyczną skrzynią 5HP24 oraz z wymienionym rozrządem (Vanosy nienaprawiane). Od początku użytkowania mam taki efekt: podczas hamowania auta na przykład na światłach mocno „zrzuca” ostatni bieg. Jest efekt przydławienia, niemal uderzenie gwałtownej zmiany z drugiego na pierwszy bieg.
To powoduje spadek obrotów poniżej 4000 RPM i gwałtowne podbicie do normalnych 6000 RPM. Komputer nie wykazuje żadnych błędów. Nie pomogła dynamiczna oraz statyczna zmiana oleju. Próbowałem zastosować oleje renomowane oraz zamienniki – FEBI, Ravenol. Wymieniłem przepustnicę na tą oferowaną przez Pierburg. Przepływomierz Bosch oraz odmy, sondy i świece. Problem wciąż występuje. Zarówno na benzynie, jak i na LPG.
Efekt ten minimalizuje załączenie na przykład klimatyzacji (obciążenie), które wymusza podniesienie obrotów. Poza tym skrzynia dotychczas zmieniała biegi poprawnie, lekko, bez hałasu. Jednak powyższe zbijanie podczas hamowania mocno obciąża reduktor i pozostałe elementy. Proszę o poradę czy jest to awaria skrzyni, rozrządu lub Vanosa? Gdzie szukać rozwiązania problemu? Niestety brak wiedzy w warsztatach w moim miejscu zamieszkania.
Pytanie dotyczyło BMW X5 E53, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisane objawy redukcji biegu w automatycznej skrzyni biegów 5HP24 nie powinny występować. W sprawnie działającej skrzyni biegów zmiana biegu lub jego redukcja jest nieodczuwalna. W skrzyniach z dużym przebiegiem może być odczuwalna delikatnie zmiana biegu ale nigdy nie powinno być to związane z szarpnięciem bądź uderzeniem czy innymi odgłosami.
Naprawa usterki na zasadzie przypadkowej lub domyślnej wymiany elementów (wymiana przepustnicy, przepływomierza) nie ma sensu i nie powinna być wykonana. Automatyczne skrzynie biegów rzadko wykazują błędy w diagnostyce komputerowej pomimo wyraźnie źle odczuwalnej ich pracy. Dodatkowym elementem istotnym w ich pracy jest jakość i ilość oleju. Jedynym pewnym olejem jest oryginalny olej firmy ZF.
Istotne jest również właściwe napełnienie skrzyni w trakcie wymiany oleju. Brak właściwej ilość oleju może skutkować również delikatnym szarpaniem w trakcie zmiany biegu.
Sugerujemy podjęcie następujących czynności:
- Sprawdzenie ilości i jakości oleju w skrzyni biegów. Jeśli jakość i ilość są błędne należy przejść do kolejnego kroku.
- Demontaż skrzyni biegów i weryfikacja stanu skrzyni po jej rozbiórce.
- Wymiana albo regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego.
- Ponowny montaż skrzyni i napełnienie olejem.
- Skasowanie adaptacji w skrzyni i wykonanie ponownej adaptacji.
Po wykonaniu powyższych czynności usterka powinna zostać usunięta.
Jeśli najbliższy serwis nie może podjąć się takiej naprawy, prosimy rozważyć transportowanie auta na lawecie do BM Cars.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania kierownicy przy hamowaniu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Zjawisko „lewego powietrza” w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Szarpanie BMW przy delikatnym hamowaniu – co jest przyczyną?
- Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?
- Siwy dym z wydechu BMW – co jest powodem i jak to naprawić?