Dziwne dźwięki z okolic pedałów BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Od kilku dni każde uruchomienie pojazdu na zimnym silniku powoduje wydobywanie się dziwnych, trudnych do zlokalizowania dźwięków. Wydaje mi się, że dochodzą one z okolic pedałów/pod kierownicą. Samochód odpala, przez pierwsze 5-6 sekund słychać ten dźwięk i wszystko wraca do normy, auto pracuje poprawnie, nie traci mocy, nie trzęsie, wszystko w porządku.
Tym dźwiękom towarzyszy nieznaczne dłuższe “kręcenie” zanim auto odpali. Na ciepłym silniku objawy nie występują, samochód odpala cicho i sprawnie jak nowy – za każdym razem. Ostatnim czasem miałem już problem z podobnymi dźwiękami po odpaleniu, ustały po wymianie filtra paliwa.
Dźwięki z filtra paliwa były czysto „elektroniczne”, obecny problem brzmi bardziej na mechaniczne obijanie się dwóch elementów. Problem obrazują dwa poniższe, nagrane przeze mnie wideo. Omawiany dźwięk jest głośny, wyraźnie słyszany przez przechodniów.
Czy jest cień szansy, że to ponownie wina wadliwego filtra paliwa, tym razem wydającego inne dźwięki? Może spotkali się Państwo już z tym charakterystycznym dźwiękiem?
Problem dotyczył BMW 3 E46 z silnikiem 2.5i M54 bez instalacji LPG, ale może zdarzać się też w innych modelach.
Nagrania udostępnione przez właściciela BMW
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisane problemy związane z odgłosami przy uruchamianiu silnika są bardzo trudne do zdiagnozowania bez oględzin samochodu. Próba zdiagnozowania na podstawie przesłanych nagrań nie jest możliwa. W pierwszej kolejności należy określić w przybliżeniu miejsce wydobywania się dźwięku.
Jeżeli jest to miejsce w pobliżu ściany grodziowej (pedały lub przestrzeń pod kierownicą) może być to związane z mocowaniem układu wydechowego – pierwszy wieszak. Moment uruchamiania zimnego silnika zawsze jest związany ze zwiększoną wibracją przenoszoną z silnika na nadwozie. Jeżeli dodatkowo pojawił się problem z wydłużonym kręceniem rozrusznikiem, przed uruchomieniem silnika to może to powodować przeniesienie zwiększonych drgań na układ wydechowy.
Jeśli jest problem z pierwszym wieszakiem układu wydechowego (sparciałe lub zerwane gumowe wieszaki) lub ze zwiększonym napięciem elementów mocujących wydech – może to spowodować odgłosy do momentu uzyskania przez silnik zwiększonych obrotów i wyrównanej pracy.
Skojarzenie źródła dźwięku wydobywającego się z okolic silnika z wymianą filtra paliwa jest zupełnie przypadkowe. Filtr paliwa w BMW 325i E46 jest wyposażony w regulator ciśnienia, jednak nie wydaje on żadnych dźwięków w trakcie pracy.
Proponujemy następujące rozwiązania:
- Określenie miejsca wydobywania dźwięków – uruchamianie silnika na podnośniku.
- Identyfikacja uszkodzonych elementów.
- Usunięcie usterki.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Odgłosy z okolic sprzęgła i skrzyni biegów – co jest powodem i jak to naprawić?
- Metaliczny dźwięk z turbiny w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Dziwny zapach z silnika i cieknąca miska olejowa w BMW – jak naprawić?
- Metaliczny dźwięk z rozrządu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Wibracje nadwozia i metaliczne dźwięki w BMW – jak je naprawić?