Problem wypadających zapłonów w BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW – dlaczego mam nierówną pracę silnika?
Mój samochód na zimnym silniku na biegu jałowym wpada w drgania, a obroty spadają delikatnie poniżej 800. Drży całe auto oraz drążek zmiany biegów. Po przejechaniu około kilometra auto kiedy się trochę zagrzeje, zaczyna pracować równo. Zapala się ikonka silnika.
Czasem nawet po zagrzaniu auta są krótkie momenty kiedy auto zaczyna na jałowym biegu drżeć, ale motor jakby sam „dobija” obroty i niweluje ten efekt. Wtedy silnik chodzi płynnie. W samochodzie jest wymieniony kompletny rozrząd, czujniki wałków rozrządu, przepływomierz, 4 świece, 4 cewki. Ponadto koło pasowe jest w dobrym stanie, poduszki pod silnikiem suche, poduszka skrzyni również jest OK. Pierwsza sonda lambda jest wymieniona na nową oryginalną Bosch. Druga jest używana. Wymieniony jest Valvetronic oraz wałek pośredni. Nowe są również pierścienie, panewki, pompa olejowa, ciśnienie oleju jest w normie. Wymieniony został również katalizator na nowy. Na diagnostyce wyświetlają się błędy obydwu sond lambda, dodatkowej pompy wody oraz czujnik ACU, oraz bit szeregowego interfejsu danych.
Co może być powodem tych problemów technicznych?
Problem dotyczył BMW 3 E90, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars – powody wypadających zapłonów w BMW
Opisane objawy zachowania się silnika – drżenie/nierówna praca i pojawiająca się kontrolka silnika ze zdiagnozowanym błędem sond lambda – mogą sugerować problem wypadających zapłonów. Jednak nie mamy dostatecznej ilości danych diagnostycznych, żeby to potwierdzić.
Sama wymiana świec zapłonowych i cewek nie rozwiąże tej sytuacji. W silnikach N46 częstym problemem były również wtryskiwacze paliwa. Ich wadliwa praca doprowadzała do losowego wypadania zapłonów i w konsekwencji nierównej pracy silnika. Po rozgrzaniu problem czasami ustępował. W przypadkach znacznego uszkodzenia wtrysków problem na rozgrzanym silniku mógł się jeszcze bardziej nasilać, wywołując brak mocy i czasami gaśnięcie silnika na biegu jałowym. Nie wiemy również czy ten samochód wyposażony jest dodatkowo w instalację LPG, która często zakłóca pracę wtryskiwaczy benzynowych i doprowadza do ich wcześniejszego zużycia.
Zastanawiający jest również ogromny zakres bardzo kosztownych prac wykonany już w tym pojeździe. Jaki był cel i powód ich wykonania? Czy wymiany elementów szczególnie istotnych dla pracy silnika jak rozrząd, wałek pośredni, pierścienie tłokowe zostały wykonane zgodnie z dokumentacją serwisową BMW oraz z wykorzystaniem nowych części? Jaka była kondycja pierwotna silnika przed rozpoczęciem wyżej wymienionych prac?
Zalecenia naprawy według BM Cars
- Pełna diagnostyka układu wtryskowego i ewentualne sprawdzenie wtrysków na stole probierczym. W razie potrzeby wymiana wtryskiwaczy.
- Weryfikacja działania sond lambda wraz z pomiarem ich oporności i wysyłanych sygnałów. W razie potrzeby wymiana sond.
- Sprawdzenie instalacji DME – sondy lambda. W razie konieczności naprawa instalacji i naprawa lub wymiana sterownika silnika.
- Głębsza analiza błędów uzyskanych w diagnostyce komputerowej. Nie wiemy, co oznacza określenie „bit szeregowego interfejsu danych”.
- Pomiar kompresji wraz z próbą olejową. W przypadku różnicy powyżej 20% pomiędzy cylindrami konieczne podjęcie naprawy lub wymiany silnika.
Jak zawsze wszystkie powyższe działania możemy wykonać w naszym serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Problemy z zapłonem i akumulatorem w BMW – jak to naprawić?
- Świeżo wymieniony DPF w BMW, ponownie zatkany w krótkim czasie – co jest powodem?
- Problemy z zapłonem w MINI R56 – jak je naprawić?
- Falowanie obrotów silnika na biegu jałowym w BMW – jak to naprawić?
- Drgania kierownicy przy hamowaniu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?