Poszarpywanie automatycznej skrzyni biegów w BMW po wymianie w niej oleju – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Od około pięciuset kilometrów borykam się z problemem szarpnięcia lub delikatnego poszarpywania przez kilka sekund podczas spokojnej, jednostajnej jazdy z prędkością około 90 km/h. Owo szarpnięcie lub poszarpywanie ma miejsce w zakresie obrotów 1600-1800.
Szarpnięcie następuje, kiedy utrzymując tę samą prędkość, skrzynia biegów „wyczuwa”, że nie potrzeba trzymać auta na takich wysokich obrotach i można wrzucić wyższy bieg. Tak też robi, ale z szarpnięciem. Poszarpywanie z kolei występuje dokładnie w tej samej sytuacji, lecz nie doprowadza to do zmiany biegu na niższy lub wyższy.
Samochód ma 199 500 km przebiegu, więc stwierdziłem, że przyczyną może być stary olej. Wymieniłem go, zdjęto również sterownik, aby więcej oleju wypłynęło i zresetowano mi parametry adaptacyjne. Po wymianie oleju biegi zmieniają się o wiele płynniej i skrzynia również lepiej pracuje, ale nie ustał problem z szarpaniem i poszarpywaniem.
Wydawało mi się, że wymiana oleju zniweluje ten efekt i faktycznie tak było, ale po przejechaniu 100 km. problem powrócił. Co może być jego przyczyną?
Problem dotyczył modelu BMW 4 F36 z silnikiem diesla 2.0 o mocy 190 z 2016 roku, ale zdarza się również w innych modelach. Poniższe uwagi dotyczą wszystkich modeli BMW z automatyczną skrzynią biegów.
Odpowiedź serwisu BM Cars w sprawie szarpnięć w automatycznej skrzyni
Opisany problem szarpnięć w trakcie jednostajnej jazdy w zakresie 1600-1800 obr/min silnika jest bardzo złożony. Może być wywoływany zarówno przez nieprawidłową pracę skrzyni biegów jak i problemy z pracą silnika i jego osprzętu.
W przypadku skrzyni biegów sama wymiana oleju, którą Pan przeprowadził dopiero po przebiegu 199 000 kilometrów (zalecenie firmy ZF – wymiana co 60 000 km), nie naprawi skrzyni. Jeżeli w trakcie jej eksploatacji doszło do nadmiernego zużycia elementów sprzęgła hydrokinetycznego lub elementów przekazania napędu (tarczki, kosze) to sama wymiana oleju może jedynie powstrzymać dalszą degradację. Dla usprawnienia pracy skrzyni konieczna jest jej rozbiórka i weryfikacja zużycia elementów wraz z ich wymianą.
W przypadku problemów związanych z napędem może pojawić się również efekt „poszarpywania” samochodu w pewnym zakresie obrotów silnika. W zakresie 1600-1800 obr/ min następuje zazwyczaj uruchomienie doładowania powietrza z turbosprężarki. Jest to w trakcie przyspieszania odczuwane jako nagłe zwiększenie przyspieszenia pojazdu. Przy sprawnej turbosprężarce i układzie jej sterowania moment włączenia doładowania nie powinien być odczuwany jako szarpnięcie.
Kolejnym elementem, który może również wywoływać podobne efekty, jest układ recyrkulacji spalin. Przy sprawnie działającym zaworze EGR jego zamknięcie lub otwarcie nie wywołuje szarpnięcia, ani dławienia mocy w pojeździe. Podczas okresowej obsługi pojazdu konieczne jest sprawdzanie stanu układu dolotowego, ilości pojawiającego się w nim oleju i osadów sadzy. Jeśli zawór EGR jest zablokowany lub ma znaczne zabrudzenia, to mogą pojawić się utraty mocy, szarpnięcia pojazdu w trakcie przyspieszania lub jednostajnej jazdy. W skrajnych przypadkach może pojawić się kontrolka silnika z błędem stałym zaworu.
Zalecenia serwisu BM Cars
- Pełna diagnostyka pojazdu ze szczególną uwagą pracy silnika i układu recyrkulacji spalin oraz skrzyni biegów.
- Sprawdzenie stanu układu dolotowego – ewentualne jego czyszczenie połączone z wymianą odmy (pokrywy zaworów).
- Weryfikacja stanu turbosprężarki i jej sterowania.
- Oględziny stanu zaworu EGR – ewentualna wymiana.
- Całościowe sprawdzenie stanu skrzyni biegów.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Czy trzeba wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów w BMW?
- Szarpnięcia automatu i drgania hamulca w BMW – jak to naprawić?
- Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?