Problem „przeciągania” biegu w automatycznej skrzyni w BMW – jak to rozwiązać?
Pytanie kierowcy BMW
W moim BMW był już wymieniany olej w automatycznej skrzyni biegów metodą dynamiczną. Zarówno przed, jak i po wymianie problem jest z „przeciąganiem” (szarpnięciem) biegu z jedynki na dwójkę i z dwójki na trójkę na poziomie ok. 1500 obrotów na minutę.
Czy to może być kwestia aktualizacji oprogramowania? Czy może jednak jakiejś usterki mechanicznej? Doda, że obecny serwis nie stwierdził żadnej usterki mechanicznej przed dynamiczną wymianą oleju w skrzyni. Ponadto została zrobiona adaptacja skrzyni.
Problem dotyczył modelu BMW 330 xDrive E91 z roku 2009 z przebiegiem 500 000 km, ale zdarza się również w innych modelach. Poniższe uwagi dotyczą wszystkich modeli BMW z automatyczną skrzynią biegów.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisany problem z przeciąganiem biegów nie musi być usterką skrzyni biegów. Bardzo często jest to spowodowane usterką po stronie silnika.
Informacja o potrzebie zmiany biegów jest przekazywana do sterownika skrzyni w momencie uzyskania przez pojazd odpowiedniej prędkości w odpowiednim czasie. Jeśli samochód ma problem z uzyskaniem odpowiedniej mocy/momentu obrotowego lub sygnał o prędkości jest zakłócony albo niedostarczony do sterownika skrzyni biegów – to nie nastąpi przełączenie biegu. Będzie to odczuwalne jako tzw. przeciąganie biegu – silnik osiąga wysokie obroty, ale skrzynia nie przerzuca na kolejny bieg.
Zmiana oprogramowania skrzyni nie jest rozwiązaniem, które może przynieść usunięcie tej usterki.
Wymiana oleju w skrzyni, choć wskazana ze względu na przebieg również nie jest receptą na naprawę takiej usterki.
Dla postawienia trafnej diagnozy konieczna jest pełna diagnostyka pojazdu.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Szarpanie w automatycznej skrzyni biegów
- Szarpnięcia i opóźnienia w reakcji automatycznej skrzyni biegów w BMW 730D E38
- Gasnący silnik w BMW z automatyczną skrzynią biegów