Wibracje i odpalanie silnika w BMW bez koła pasowego – czym to grozi?
Pytanie kierowcy BMW
W moim aucie występują drgania silnika i lewarka zmiany biegów na luzie. W ramach testów miałem silnik zapalony bez koła pasowego, ale drgania nie ustąpiły. Wtryskiwacze są w porządku, poduszki silnika też. Co może być przyczyną usterki? Dotychczasowi mechanicy rozkładają ręce.
Problem dotyczył BMW 320d E90, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Drgania silnika przenoszone na nadwozie mogą być spowodowane nie tylko jego nierówną pracą – wypadające zapłony, wtryskiwacze. Przyczyną mogą być również:
- zbyt miękkie poduszki skrzyni biegów (rozpuszczona guma)
- uszkodzone poduszki silnika (poduszki olejowe).
Ponadto drgania wywoływane są również przez wirujące elementy, czyli koło pasowe i koło dwumasowe. Próby odpalania silnika bez koła pasowego są bardzo niebezpieczne, gdyż mogą spowodować trwałe uszkodzenie silnika (pęknięcie wału korbowego) lub uszkodzenie koła dwumasowego.
Koło pasowe i dwumasowe stanowią parę mającą zabezpieczyć wał przed zbyt silnymi momentami skrętnymi. Brak jednego z tych elementów powoduje znaczne obciążenie drugiego. Poprawne sprawdzenie wszystkich elementów wymaga wizyty w serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania nadwozia na wolnych obrotach w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Czy zużyta rolka napinacza może być powodem stuków i drgań w BMW?
- Wibracje nadwozia w BMW z silnikiem Diesla – jak to naprawić?