Czy termostat w moim BMW 5 wskazuje poprawne wartości?
Pytanie kierowcy BMW
Odkryłem w menu komputera pokładowego, że mój silnik nie osiąga optymalnej temperatury. W pierwszej kolejności wymieniłem termostat główny (Motorad), ale nadal było ok. 75-85°C.
Po wymianie termostatu EGR uzyskuję temperatury w trasie 93-98°C. Czy to nie za wysoko? Większość kierowców podaje zakres 88-92°C. Czy termostat EGR może powodować przegrzewanie? Czy powinienem ponownie wymienić termostat?
Problem dotyczył BMW 5 E60 z silnikiem M57 o mocy 145 kW, ale może występować w pozostałych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Termostat główny w silniku M57 ma temperaturę otwarcia 88°C. To nie oznacza, że temperatura płynu nie może osiągnąć wyższej wartości. W tej temperaturze zostaje otwarty duży obieg płynu chłodzącego powalający na skuteczniejsze chłodzenie silnika.
W czasie eksploatacji w temperaturach letnich temperatura płynu chłodzącego może dochodzić nawet do okolic 100°C lub nieznacznie ją przekraczać. Istotne jest wówczas, żeby stosować odpowiedniej jakości płyn chłodzący, a nie wodę.
Przegrzanie silnika sygnalizowane jest w tym modelu zaświeceniem kontrolki silnika i pracą wentylatora na maksymalnych obrotach. Uszkodzony termostat EGR również może doprowadzić do niedogrzania lub przegrzania silnika.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Temperatura silnika spada w czasie jazdy – co jest powodem i jak to naprawić?
- Jaka jest normalna temperatura pracy silnika w BMW 3?
- Szarpanie i biały dym na zimnym silniku w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?