Czy można serwisować BMW na gwarancji producenta w BM Cars?
Przepisy europejskie, umożliwiające serwisowanie aut w dowolnym punkcie
Najistotniejszym przepisem, który powinien znać każdy posiadacz samochodu osobowego, jest dyrektywa dotycząca dealerów i serwisów motoryzacyjnych oraz części zamiennych, znana pod niemieckim skrótem GVO.
Dyrektywa GVO nr 461/2010 daje prawo każdemu użytkownikowi samochodu możliwość naprawy w niezależnym serwisie bez utraty gwarancji producenta. Pozwala ona również na stosowanie w naprawach części nieoryginalnych – zamienników o jakości odpowiadającej oryginałowi.
W obecnej formie została wprowadzona w Unii Europejskiej w 2010 roku. Powstała ona w celu wspierania konkurencyjności na rynku, gdyż umożliwiła nieautoryzowanym serwisom swobodne działanie w sektorze motoryzacyjnym.
Dyrektywa GVO zmusiła również producentów aut do przekazywania informacji technicznych, także serwisom nieautoryzowanym. Dzięki temu serwisy niezależne mają takie same możliwości diagnostyczne i techniczne, a także dostęp do dokumentacji jak w autoryzowanych serwisach – tzw. ASO.
Jeśli autoryzowany serwis twierdzi, że gwarancja producenta zostanie utracona z powodu naprawy w niezależnym serwisie, możemy zgłosić taki przypadek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Metody przytrzymania kierowcy stosowane przez BMW AG
Wprowadzenie przepisów GVO spowodowało bardzo duże zmiany w obsłudze klientów w autoryzowanych serwisach. Silna konkurencja rynku niezależnego wymusiła na koncernach motoryzacyjnych działania mające na celu przytrzymanie klientów, który zaczęli masowo odchodzić od drogich ASO. Koncern BMW AG również rozpoczął wprowadzanie nowych metod utrzymania klientów. Do każdego nowego samochodu sprzedawanego w Europie oferowane są pakiety serwisowe na okres od 1 do 5 lat ograniczone przebiegiem maksymalnym 200.000 km.
Pakiety obejmują bezpłatne czynności serwisowe wraz z materiałami – wymianę oleju filtrów, klocków hamulcowych i tarcz zgodnie z powiadomieniami pokładowego systemu serwisowego. Oczywiście pakiet wyceniony jest w taki sposób, żeby z niego nie rezygnować przy zakupie pojazdu. Natomiast próba dokupienia pakietu do samochodu sprowadzonego spoza Europy jest nieopłacalna.
Dodatkową metodą utrzymania użytkownika BMW w sieci ASO są kampanie marketingowe mające na celu podkreślenie walorów obsługi pojazdu w sieci autoryzowanych serwisów. Uwypukla się wysokie standardy obsługi klienta, wysoką jakość dokonywanych przeglądów i napraw oraz stosowane wyłącznie części i materiały oryginalne. Delikatnie przemilcza się koszty z nadzieją, że naprawy pogwarancyjne i przeglądy poza pakietami serwisowymi będą wykonywane również w ASO.
Co zrobić, gdy autoryzowany serwis nie może naprawić usterki w moim BMW?
W trakcie eksploatacji pojazdu zdarzają się usterki. Jeśli pojawią się one po gwarancji, możemy trafić na konieczność poniesienia znacznego wydatku. W przypadku ASO nie wykonuje się napraw z zastosowaniem części nieoryginalnych. Nie wykonuje się również napraw podzespołów, które w katalogach BMW nie posiadają dostępnych części zamiennych. Tak jest w przypadku skrzyń biegów, tylnych i przednich mostów, skrzynek VTG czy sterowników.
Takie elementy są w ASO wymieniane na fabrycznie nowe i wyłącznie oryginalne. Generuje to bardzo wysokie ceny. W naszych serwisach zawsze proponujemy klientom różne warianty naprawy. Stosujemy się do zaleceń dokumentacji naprawczej BMW, jednakże opieramy się również na dokumentacji producentów podzespołów. Są to m.in. producenci skrzyń biegów, tylnych i przednich mostów – firma ZF Friedrichshafen AG, producenci sterowników i elektroniki firma Bosch, Siemens, Continental.
Dzięki takim zabiegom jesteśmy w stanie naprawić lub zregenerować większość podzespołów każdego z modeli BMW i Mini oferując konkurencyjne ceny w stosunku do ASO.
Czy naprawa w BM Cars jest objęta taką samą gwarancją jak w autoryzowanym serwisie?
Dwa lata gwarancji to okres na wszystkie nasze naprawy i części. Zasady udzielanej w BM Cars gwarancji opisaliśmy dokładnie na naszej stronie:
Czy w BM Cars można naprawiać wszystkie rodzaje BMW – na gwarancji prod., leasing, wynajem itp.?
W naszych serwisach naprawiamy wszystkie modele BMW i Mini w tym również elektryczne oraz hybrydy. Nie wykonujemy napraw gwarancyjnych w ramach udzielonej przez BMW gwarancji fabrycznej. Te naprawy można wykonać wyłącznie w sieci autoryzowanych serwisów.
Jakie części zamienne oraz procedury naprawy będą zastosowane do naprawy mojego BMW?
W naprawach stosujemy dokumentację techniczną producenta oraz narzędzia specjalne i diagnostyczne zalecane przez BMW AG. Procedury naprawcze i diagnostyczne są takie same, jak w ASO, jednakże rozbudowaliśmy je dodatkowo o możliwości naprawy podzespołów i sterowników z wykorzystaniem dokumentacji producentów tych elementów.
Co składa się na koszt obsługi BMW na gwarancji w BM Cars?
Zgodnie z opisaną we wstępie dyrektywą GVO, możemy obsługiwać auta na gwarancji producenta. Dzięki temu w naszych serwisach oferujemy pełną obsługę okresową – przeglądy wszystkich modeli, w tym tych na gwarancji. Na koszt obsługi składają się: koszty części i materiałów (filtry, oleje, klocki hamulcowe, tarcze) oraz koszty robocizny.
Stosujemy części najwyższej jakości – odpowiadającej częścią oryginalnym. Na życzenie klienta stosujemy również części i materiały oryginalne BMW. Zawsze w naszych kalkulacjach znajdują się 2 warianty z użyciem części oryginalnych i zamienników.
Więcej o tym ile kosztują usługi w BM Cars, napisaliśmy tu:
W jakim czasie zostanie zrealizowana naprawa mojego BMW w BM Cars?
Naprawy i przeglądy wykonujemy zgodnie z procedurami BMW AG w założonym przez nich czasie. Sporządzając kosztorys obsługi, informujemy klientów o przewidywanym czasie naprawy lub przeglądu.
Jakie metody płatności są dostępne w BM Cars?
W serwisach BMW Cars dostępne są następujące formy płatności:
- Gotówka
- Karty płatnicze
- Przelew