Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Mam dość dziwne pytanie. Od roku posiadam F30 z automatyczną skrzynią i w trybie sport przy hamowaniu na skrzyżowaniu, a następnie po dodaniu gazu jest takie uczucie lekkiego szarpnięcia.
Może nie tyle szarpnięcia, ale tak jakby dodawanie gazu w tym samym czasie co redukcja biegu. Sporadycznie ten sam efekt występuje też przy hamowaniu. Te zjawiska nie dzieją się zawsze. W trybie comfort i przy jeździe w trybie manual tak się nie dzieje. Skrzynia biegów ma ok. 40 000 km. Czy to jest normalne?
Problem dotyczył BMW 3 F30, ale może występować też w innych modelach z automatyczną skrzynią biegów.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Każde objawy szarpnięcia lub niezbyt płynnej zmiany biegów w samochodach BMW nie są normalne. Normalnie działająca skrzynia automatyczna zmienia biegi (niezależnie od trybu jej pracy – sport, comfort, eco) w sposób płynny i niezauważalny (poza wskazaniami obrotomierza) dla użytkownika. Każda zmiana w stosunku do opisanego wyżej zachowania świadczy o nieprawidłowej pracy skrzyni.
Powody takiego nietypowego zachowania mogą być bardzo różne. Biorąc pod uwagę stosunkowo niewielki przebieg 40 000 km, konieczne byłoby sprawdzenie ilości i jakości oleju w skrzyni. Nawet niewielki ubytek może już spowodować nieprawidłowe zachowanie skrzyni w trakcie pracy. Przy okazji sprawdzania jakości oleju jesteśmy w stanie stwierdzić czy w oleju nie pojawiły się drobne opiłki lub metaliczny osad świadczący o nadmiernym zużyciu mechanicznym elementów skrzyni.
Dystans do wymiany oleju podawany przez producenta firmę ZF – 60 000 do 70 000 km dotyczy normalnych warunków pracy skrzyni, czyli brak holowania przyczepy, jazda mieszana (autostrada/miejska), brak sportowego wykorzystania pojazdu, brak nadmiernych prędkości.
W przypadku częstego używania trybu sport dystans do wymiany oleju może się drastycznie zmniejszyć w stosunku do podawanych 70 000. W przypadku stwierdzenia znacznego wypalenia/zużycia oleju konieczna jest jego wymiana wraz z filtrem.
Jako kolejny etap ewentualnych prac należałoby skasować adaptacje skrzyni i dokonać nowych jej adaptacji. Operacja jest dość czasochłonna i czasami trudna ze względu na warunki drogowe.
Jako ostatni element należy uwzględnić zmianę oprogramowania – upgrade. W przypadku modelu F30 konieczna jest aktualizacja oprogramowania w całym pojeździe. Taka operacja jest z kolei obarczona ryzykiem uszkodzenia sterownika w trakcie programowania. Tu napisaliśmy więcej o sterownikach i aktualizacjach.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Szarpanie w automatycznej skrzyni biegów
- Szarpnięcia i opóźnienia w reakcji automatycznej skrzyni biegów w BMW 730D E38
- Gasnący silnik w BMW z automatyczną skrzynią biegów