Odma i duże zużycie oleju w silniku N53 w BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Od niespełna trzech miesięcy jestem posiadaczem BMW serii 5 F10 z silnikiem N53B30 (205 KM). Samochód kupiłem od pierwszego właściciela z przebiegiem 53 000 km ze stwierdzoną przez serwis usterką wtryskiwaczy paliwa.
Wszystkie wtryskiwacze zostały przeze mnie wymienione na nowe (indeks 11) i zaadaptowane. Silnik pracuje bez zastrzeżeń. Żadnych błędów. Mam jednak problem ze zbyt wysokim zużyciem oleju, to jest ok. 1 litra na ok. 1000 – 1200 km.
Gdzie szukać przyczyny? Silnik odpala bez problemu. Pracuje równo, choć na zimnym czasami zdarza się, że np. podczas postoju na światłach obroty lekko zafalują, trwa to sekundę, a potem wszystko wraca do normy, na ciepłym tego nie zauważyłem. Nie dymi ani na zimnym przy rozruchu, ani w trakcie jazdy. Moc rozwija płynnie, żadnych wibracji, drgań etc. ISTA żadnych błędów nie pokazuje.
Zauważyłem natomiast, że przy gaszeniu silnika, gdzieś z okolic odmy/pokrywy zaworów następuje charakterystyczny syk, jakby jakiś zawór rozprężny upuszczał powietrze. Czy to normalne w tym typie silnika? Czy to może być odma? Nie jest to jakiś szczególnie głośny dźwięk, ale wyraźnie słyszalny.
Dodam, że mam więcej samochodów BMW, ale w żadnym z nich z opisanym wyżej problemem się nie spotkałem.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Silnik N53 jest obarczony wadą w postaci dużego zużycia oleju. Norma podawana w dokumentacji serwisowej to 1 l na 2 – 3 tysiące kilometrów.
Dodatkowym problemem są słabej jakości wtryskiwacze, które często powodują wypłukiwanie oleju z gładzi cylindrowej i utratę lub pogorszenie kompresji cylindrów. Jeśli Pana silnik zużywa olej na poziomie 1 litra na tysiąc kilometrów, należy w pierwszej kolejności sprawdzić i zlikwidować wszystkie wycieki oleju. Najczęściej spotykane z uszczelek pokryw zaworów i miski olejowej.
Drugi etap to sprawdzenie kolektora ssącego, czy nie pojawia się w nim olej. W takim przypadku należy wymienić odmy:
- na pokrywach zaworów,
- pokrywę tylną z membraną z kolektora ssącego
- separator oleju znajdujący się za napędem rozrządu.
Przy okazji jest możliwość sprawdzenia stanu rozrządu. W silnikach po znacznych przebiegach (około 200 000 kilometrów) dochodzi często do ukruszenia ślizgów i naciągnięcia łańcucha rozrządu. Ostatnim etapem ewentualnej naprawy jest ocena stanu tulei cylindrowych i pierścieni tłokowych (pomiar kompresji z próbą olejową).
Olej używany przez Pana Castrol 5W30 jest dopuszczonym olejem do tego modelu silnika. Trochę lepszą odmianą tego oleju jest Castrol 0W40 – odporny na wyższe temperatury. Zmiana na olej półsyntetyczny lub mineralny nie jest dozwolona i nie zmniejszy zużycia.
Opisane odgłosy świstów przy wyłączaniu silnika mogą świadczyć o zużytych odmach na pokrywach zaworów.
Najlepszym sposobem sprawdzenia stanu wszystkich elementów będzie wizyta w naszym serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Błąd zwarcia do masy oraz braki w doładowaniu w BMW – jak naprawić?
- Silnik nie zapala – uszkodzona pompa paliwa?
- Szarpanie i biały dym na zimnym silniku w BMW 3