Spore ubytki płynu chłodzącego w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Poniżej przedstawiam serię usterek związanych z ubywaniem płynu chłodzącego oraz oleju w moim BMW. Proszę o informacje, co może być przyczyną i jak to naprawić.
Opis:
- Po wymianie termostatu zauważyłem delikatny ubytek płynu chłodniczego, natomiast pod korkiem oleju nie było żadnej mazi.
- Cybanty zostały dokręcone mocniej, gdyż termostat był wilgotny, jakby była delikatna nieszczelność na połączeniach do termostatu.
- Stopniowo coraz większy ubytek płynu. Samochód robił długie dystanse po około 150 km na dzień po autostradzie.
- Kilkukrotnie pojawiła się kontrolka płynu chłodniczego i oleju.
- Zauważyłem delikatny wyciek oleju na korpusie silnika.
- Po trzech tygodniach jazdy samochodem dolałem około 4 l płynu chłodzącego.
- Wczoraj po bardzo krótkim dystansie 4 km zapaliła się kontrolka niskiego stanu płynu chłodniczego. Pod silnikiem w okolicy termostatu były plamy z płynu chłodzącego i oleju. Dolałem płyn do zbiorniczka i przejechałem krótki dystans ok. 4 km do domu.
- Zauważyłem inny odgłos silnika, jakby powietrze gdzieś było zasysane.
- Na miejscu skontrolowałem poziom płynu chłodniczego, poziom w zbiorniczku szybko się wezbrał i momentalnie wszystko ze zbiorniczka gdzieś spłynęło dołem, korpus silnika był mokry z płynu chłodniczego i częściowo z oleju. Poplamione były też okolice termostatu.
Problem dotyczył BMW 116i E87, ale może występować też w innych modelach.
Posłuchaj wersji audio
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisane objawy dotyczą dwóch odrębnych spraw, wycieków oleju oraz wycieków płynu chłodzącego. Dolanie 4 litrów płynu przy całkowitej pojemności układu chłodzenia 7,6 l może świadczyć o bardzo dużym wycieku lub braku kontroli ubytków płynu chłodzącego przez dłuższy okres.
Ponadto po dolaniu tak dużej ilości płynu, cały układ chłodzenia powinien zostać odpowietrzony. Brak odpowietrzenia może spowodować opisane efekty. Są to:
- gwałtowny wzrost ciśnienia w układzie w trakcie pracy silnika,
- spadek poziomu poniżej dopuszczalnego po otwarciu korka wlewu płynu.
Proponujemy umówienie terminu wizyty w celu sprawdzenia szczelności układu chłodzenia, usunięciu nieszczelności i odpowietrzenia układu. Dodatkowo należy sprawdzić miejsca pojawiających się wycieków oleju.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Temperatura silnika spada w czasie jazdy – co jest powodem i jak to naprawić?
- Jaka jest normalna temperatura pracy silnika w BMW 3?
- Jaka jest normalna temperatura pracy silnika w BMW 5?