Nieregularne stuki w silniku BMW – co jest przyczyną?
Pytanie kierowcy BMW
Od półtora roku posiadam BMW E91. Przewertowałem fora oraz YouTube i nie znalazłem jednoznacznej przyczyny stuków w moim silniku. Czytałem różne diagnozy, które wskazywały na problemy z:
- panewkami,
- zaworami,
- wtryskami,
- pompą wody,
- luźnie świece,
- pęknięte bloki,
- zły olej,
- koło pasowe,
- zużyty klin na wale korbowym
- rozrząd.
W moim BMW usterka pojawia się tylko na rozgrzanym silniku przy minimalnych obrotach oraz po przejechaniu około 30-60 km. Podczas dodawania gazu stuk ustępuje. Na zimnym silniku całkowity ich brak.
Temperatura silnika podczas jazdy ok. 100-140 km/h wynosi 88-94°C. Po przejazdach na postoju temperatura wynosi 91-98°C. Auto, w ogóle nie traci mocy. Brak jakichkolwiek wycieków. Auto ma przejechane 176 000 km.
Wszystkie filtry wraz z olejem zostały wymienione 6000 km temu. Świece są nowe wraz z modułem, wszystkie wtryski sprawdzone. Wlany preparat do zagęszczenia oleju, aby wykluczyć całkowicie panewki. Sprawdzona kompresja cylindrów. Jedyna usterka, jaka pozostaje to koło pasowe i pasek do wymiany. Przy odpalaniu oraz po włączeniu np. klimatyzacji słychać chwilowy pisk paska. Dźwięków nie słychać od strony koła. Wczoraj kolejny raz wymieniłem olej i stuki ustąpiły w 80%.
Teraz pozostaje stukot po przebytej większej trasie i czasami podczas jazdy.
Proszę o pomoc.
Problem dotyczył modelu BMW E91 320d z silnikiem N47 2.0 Diesel z roku 2007, ale zdarza się również w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Problemy z wymienionymi elementami to najczęściej spotykane usterki związane z wydobywaniem się stuków z silnika w czasie jego pracy. Dokładna weryfikacja źródła dźwięków zawsze wymaga rozbiórki elementów silnika i weryfikacji jego stanu. Bez takiej operacji każda diagnoza będzie tylko przypuszczeniem z większą lub mniejszą szansą na trafienie.
Bardzo częstym źródłem dźwięków/stuków w silniku poza panewkami są również sworznie tłokowe. Tego elementu nie zweryfikujemy w żaden sposób bez rozbiórki silnika. Jeżeli koło pasowe jest według Pana opisu bardzo luźne i powoduje poślizgi paska, sugerujemy je wymienić jak najszybciej. Częste są przypadki ocierania/uderzania wieńca metalowego koła pasowego o blok silnika.
Rekomendujemy również nie stosować żadnych preparatów „zagęszczających” oleju silnikowego. Zmiana parametrów lepkości oleju w tym silniku może doprowadzić w szybkim czasie do uszkodzenia turbosprężarki, a użycie takiego „preparatu” wcale nie gwarantuje wyeliminowania uszkodzenia panewek.
Ocena ich stopnia zużycia również jest możliwa dopiero po pełnej diagnozie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Jakie są konsekwencje amatorskiej wymiany silnika w BMW i jak je naprawić?
- Szarpanie skrzyni
- Blokujący się lekko pedał gazu