Hałasy na zimnym silniku spalinowym w BMW – co jest przyczyną?
Pytanie kierowcy BMW
Prosiłbym o opinię na temat głośnego odpalania mojego auta. Przy zimnym silniku zaraz po odpaleniu słychać przez 2-3 sekundy głośnie chrobotanie, które zaraz ustaje. Później wszystko jest OK. Pracuje ślicznie, równo i cicho. Na ciepłym silniku rzadko się to zdarza.
Auto ma oryginalny przebieg 122 000 km. Efekt jest porównywalny z odpaleniem diesla na 30-stopniowym mrozie. Trzy sekundy głośnej pracy i dalej normalnie. Zastanawiam się, czy nie jest to wina jakiś minimalnych nieszczelności w układzie obiegu oleju, bo zaczęło mi delikatnie cieknąć spod elektrozaworów, czujników wałków i z podstawy filtra. Kolega mówił, że może to być zawór w podstawie filtra lub napinacz rozrządu, ale to chyba złośliwa rada. Pozdrawiam i proszę o opinię.
Problem dotyczył BMW 318i E46 z silnikiem N42B20 o mocy 143 KM, ale może zdarzać się też w innych modelach.
Posłuchaj wersji audio
Odpowiedź serwisu BM Cars
Odgłosy trwające kilka sekund po odpaleniu silnika benzynowego, zazwyczaj pochodzą z okolic rozrządu. Zimny silnik po dłuższym postoju może nie mieć odpowiedniej ilości oleju w górnej części i tym samym elementy, których praca jest zależna od odpowiedniej jego ilości i jakości mogą dawać odgłosy pracy.
Są to przede wszystkim hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego, zespoły regulacyjne Vanos i napinacze łańcuchów rozrządu. Współczesne oleje silnikowe posiadają odpowiednie dodatki, które powodują wolniejsze ściekanie oleju do miski olejowej po zatrzymaniu silnika i pozostawanie odpowiedniej ilości oleju w górnej jego części. Z tego też powodu bardzo ważne jest stosowanie odpowiedniej jakości oleju zgodnie z zaleceniami BMW oraz wymiana oleju wraz z filtrem najpóźniej we wskazanym przez system informacyjny pojazdu okresie.
Podobne objawy z odgłosami po uruchomieniu silnika pojawiają się również przy naciągniętym łańcuchu rozrządu lub niesprawnym napinaczu łańcucha.
Wycieki oleju z uszczelnień pod zaworami Vanos i podstawą filtra oleju można zlikwidować, wymieniając uszczelki.
Dla postawienia precyzyjnej diagnozy konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania nadwozia i hałasy w BMW – co jest przyczyną takich usterek?
- Trudności z rozruchem
- Drgania nadwozia na wolnych obrotach