Miękki pedał hamulca w MINI – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy MINI
Proszę o informację odnośnie odpowietrzenia układu hamulcowego w MINI R56. W samochodzie zostały wymienione klocki oraz tarcze przód i tył, płyn hamulcowy na nowy oraz odpowietrzony. Całość wykonał jeden z warsztatów. Obecnie pedał hamulca opada do podłogi i nie ma wyczuwalnego oporu – samochód hamuje, ale wcześniej pedał nie opadał, tylko wędrował ok. 1/3 drogi, po czym robił się coraz twardszy i dawał poczucie pewności hamowania.
Mechanik odpowietrzał w sposób tradycyjny. Słyszałem, że w BMW trzeba odpowietrzać z podłączonym komputerem, aby otwierać zawory w centralce ABS. Jak taka operacja jest realizowana w BM Cars?
Problem dotyczył modelu MINI R56 One z silnikiem o pojemności 1.4 i mocy 95KM z 2007 roku, ale występuje także w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Wymiana tarcz hamulcowych i klocków nie wymaga odpowietrzania układu hamulcowego. W trakcie wymiany płynu hamulcowego konieczne jest odpowietrzenie układu. Profesjonalna wymiana płynu odbywa się za pomocą dedykowanych urządzeń do wymiany i odpowietrzania układu np. z firmy ATE (nasz serwis jest certyfikowanym partnerem ATE).
Po wymianie płynu i prawidłowym odpowietrzeniu pedał hamulca nie może wpadać w trakcie hamowania. Takie zjawisko może świadczyć o zapowietrzeniu układu lub nieszczelności – wycieku płynu hamulcowego. Ważne jest również stosowanie odpowiednio dobranego płynu hamulcowego. W przypadku większości współczesnych modeli BMW i MINI zalecanym płynem jest DOT4 ESP. Jest to płyn dedykowany dla pojazdów wyposażonych w system kontroli trakcji i zapewniający wysoką temperaturę wrzenia. W przypadku standardowej wymiany płynu hamulcowego nie jest konieczne sterowanie komputerem diagnostycznym. Jeżeli są prowadzone prace naprawcze w module DSC lub nastąpiło jego zapowietrzenie, konieczne jest w trakcie odpowietrzania zastosowanie procedury odpowietrzającej ze sterowaniem komputerowym.
Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.
Inne porady techniczne związane z poruszaną tematyką
- Twardy pedał hamulca w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Drgania kierownicy przy hamowaniu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Czerwona kłódka z kierownicą błąd w BMW i MINI – co jest przyczyną i jak to naprawić?