10 najpopularniejszych usterek BMW na wiosnę i jak się przed nimi uchronić
Koncern BMW produkuje rocznie około 3 miliony samochodów. W ostatnim czasie bardzo dynamicznie przybywa nowych modeli, począwszy od serii 2, 4, przez X4 aż po modele hybrydowe i plug-in. W tak dużej rozpiętości modeli istnieje pewna powtarzalność pokazująca powracające problemy związane również z porami roku i warunkami eksploatacji pojazdów.
W Polsce statystyki importu pojazdów i ich średniego wieku pokazują, że jeździmy pojazdami w wieku 10-15 lat od daty produkcji. Po okresie trudnej eksploatacji zimowej wraz z nadejściem wiosny ujawnia się wiele różnych usterek, spośród których wybraliśmy dziesięć najczęściej występujących.
1. Problemy z akumulatorem
Sprawność akumulatora jest zależna w sposób proporcjonalny od temperatury otoczenia. Wraz ze spadkiem temperatur sprawność jego maleje, osiągając poziom poniżej 80% wartości nominalnej już przy temperaturach 0℃. Istotny jest również czas użytkowania akumulatora. Średni okres życia nowego akumulatora wynosi od 3 do 5 lat.
Wraz z nadejściem wiosny konieczne jest sprawdzenie stanu akumulatora, poziomu ładowania, sprawności elementów zarządzania rozdziałem energii (klema IBS, moduł IPM) i w razie potrzeby usunięcie usterek.
2. Wycieki płynu chłodzącego
Eksploatacja w warunkach niskich temperatur powinna być prowadzona z wykorzystaniem płynu chłodzącego o odpowiedniej gęstości, który jest odporny na zamarzanie. W przypadku uzupełniania ubytków płynu wodą lub stosowania płynów o słabej odporności podwyższamy temperaturę zamarzania w całym układzie chłodzenia. Dochodzi wówczas do miejscowego zamarzania płynu i rozsadzania elementów układu chłodzenia, takich jak zbiorniczki wyrównawcze, przewody i chłodnice. Wraz z nadejściem wyższych temperatur ujawniają się wycieki, czasami drobne. Ich zignorowanie i brak kontroli poziomu płynu chłodzącego może doprowadzić do zapowietrzenia układu chłodzenia i uszkodzenia kolejnych jego elementów.
Konieczne jest sprawdzenie szczelności układu chłodzenia (pod ciśnieniem roboczym) i usunięcie ewentualnych usterek.
3. Poślizgi sprzęgła, odgłosy przy wysprzęglaniu
Jeśli przy przyspieszaniu odczuwamy, że pojazd nie chce przyspieszać pomimo wzrostu obrotów silnika lub po naciśnięciu pedału sprzęgła słyszymy odgłosy i pedał sprzęgła pulsuje mamy do czynienia ze zużytym, lub uszkodzonym sprzęgłem. W warunkach normalnej eksploatacji żywotność zespołu sprzęgła określa się na około 200 tysięcy kilometrów.
W okresie wiosennym tego typu usterki występują ponieważ:
- średnie przebiegi sprowadzanych do Polski pojazdów oscylują w okolicach 200 tysięcy kilometrów,
- trudne warunki zimowej eksploatacji,
- wykopywanie się pojazdu z zasp śnieżnych lub podjazdy na ośnieżonych wzniesieniach na pół sprzęgła.
Konieczne jest sprawdzenie działania sprzęgła i koła dwumasowego (jeśli występuje). W przypadku stwierdzenia powyżej opisanych usterek konieczna jest ich wymiana.
4. Wycieki płynu do spryskiwaczy szyb i reflektorów
Szybko nadchodzący okres niskich zimowych temperatur często zaskakuje kierowców, którzy nie zdążą wymienić płynu do spryskiwaczy na zimowy – odporny na niskie temperatury. Dochodzi wówczas do zamarzania płynu w zbiorniczku i przewodach oraz do uszkodzenia dysz spryskiwaczy. Używanie wycieraczek szyb przednich do odśnieżania szyby czołowej również może doprowadzić do uszkodzenia gumowych krawędzi wycieraczek, a w ekstremalnych przypadkach również do uszkodzenia mechanizmu wycieraczek.
Konieczne jest sprawdzenie ubytków płynu do spryskiwaczy i sprawności układu oczyszczania szyb i reflektorów. W przypadku wystąpienia usterek konieczna jest wymiana elementów.
5. Szarpanie pojazdu przy przyspieszaniu
Coraz popularniejsze stosowanie układów xDrive w kolejnych modelach BMW powoduje częste usterki związane z ich eksploatacją. Pojawiające się szarpnięcia pojazdu przy przyspieszaniu lub utrzymywanie się szarpania przy stałej jeździe powyżej prędkości 50 km/h może świadczyć o problemach w funkcjonowaniu skrzynki rozdzielczej VTG. Problem może wystąpić nawet wówczas, gdy nie pojawia się komunikat o trybie awaryjnym układu lub kontrolka DSC nie świeci się na stałe. Usterka często ujawnia się szczególnie po okresie zimowym, kiedy układ xDrive jest intensywnie wykorzystywany.
Konieczne jest sprawdzenie i ewentualna wymiana oleju w skrzynce VTG. W przypadku występowania stałych błędów – naprawa skrzyni VTG.
6. Przeciekanie wody do wnętrza pojazdu
Wiosna to pora roku obfitująca w intensywne opady deszczu. Ujawniają się wówczas usterki uszczelnień nadwozia powstałe w czasie zimowej eksploatacji. Główne powody przedostawania się wody do wnętrza pojazdu to:
- uszczelki gumowe niezabezpieczone na okres zimy,
- silne mrozy,
- próby siłowego otwierania drzwi lub zamarzniętego bagażnika,
- uszkodzenia wygłuszenia szyb bocznych to powody.
W efekcie podmokłe dywaniki lub wykładzina dolna może być powodem korozji i nieprzyjemnego zapachu we wnętrzu pojazdu. Przeciekanie wody do komory bagażnika lub do podszybia może z kolei doprowadzić do uszkodzeń sterowników i instalacji elektrycznej pojazdu. Objawy pojawiających się bez powodu kontrolek ostrzegawczych, tak zwanego własnego życia pojazdu to najczęstsze usterki spowodowane przeciekaniem wody do jego wnętrza.
Konieczne są oględziny wnętrza pojazdu, również stanu wykładzin pod dywanikami i natychmiastowa reakcja w przypadku pojawiania się kontrolek ostrzegawczych.
7. Korozja elementów nadwozia i podwozia
Eksploatacja pojazdu w warunkach zimowych w Polsce jest związana z narażaniem elementów nadwozia i podwozia na silne działanie środków utrzymania dróg, takich jak:
- sól,
- solanki,
- mieszanki soli,
- woda w różnych stanach skupienia.
W przypadku samochodów dziesięcioletnich i starszych po okresie zimowym pojawiają się ogniska korozji widoczne na lakierze i elementach chromowanych. Elementy plastikowe tracą powłokę zabezpieczającą i matowieją lub nawet się odbarwiają. Elementy podwozia ulegają znacznie szybszej degradacji. Szczególną uwagę należy zwrócić na elementy bezpieczeństwa w postaci przewodów hamulcowych sztywnych, które w wersji fabrycznej wykonane są ze stali powleczonej warstwą ochronną.
Konieczny jest przegląd nadwozia i podwozia i usunięcie ognisk korozji z zabezpieczeniem nadwozia.
8. Luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym
Wraz z nadejściem wiosennych roztopów pojawiają się zimowe przełomy i ubytki w nawierzchni dróg. Jazda przez takie przeszkody jest głównym powodem nadmiernych luzów w elementach zawieszenia i w układzie kierowniczym.
Konieczne jest sprawdzenie stanu zawieszenia i układu kierowniczego oraz wymiana uszkodzonych elementów. Zalecane jest również sprawdzenie ustawienia geometrii kół przed wymianą ogumienia na letnie.
9. Problemy z zatkanym filtrem DPF i katalizatorem
Opisany w poprzednich poradach problem z obsługą filtra cząstek stałych DPF w przypadku silników Diesla i katalizatora w przypadku silników benzynowych uwypukla się po okresie zimowej eksploatacji pojazdu. Nie dogrzany silnik, jazda na zbyt krótkich odcinkach, niesprawny układ żarowy lub zapłonowy to główne przyczyny szybkiego zapchania się filtra DPF lub katalizatora. Objawami są:
- zmniejszona moc pojazdu,
- przejście w tryb awaryjny,
- świecąca kontrolka silnika,
- trudności z uruchomieniem silnika.
Konieczne jest sprawdzenie stanu filtra DPF/katalizatora – jego drożności i ewentualna naprawa lub wymiana elementów.
10. Wymiana opon na letnie
Nie jest to problem, per se, ale zawsze warto nadmienić, że komplet opon dostosowany do aktualnej pory roku gwarantuje odpowiedni komfort jazdy poprzez odpowiednią przyczepność oraz bezpieczeństwo dzięki krótszej drodze hamowania.
Zmiana opon to moment podniesienia pojazdu na podnośniku, zatem jednocześnie można sprawdzić stan zawieszenia i układu hamulcowego.
Życzymy szerokiej drogi, niezależnie od pory roku i warunków jezdnych.