10 najpopularniejszych usterek BMW w zimie i jak się przed nimi uchronić

W poprzednim artykule naszego bloga poruszyliśmy problem użytkowania pojazdów w warunkach zimowych. Dzisiaj opisujemy najczęściej występujące zimą usterki, oraz sposoby, by ich uniknąć.

W naszych warunkach klimatycznych powoli zanikają występujące naturalnie 4 pory roku. Dodatkowo coraz częściej zdarzają się anomalie w postaci trąb powietrznych, czy dynamicznych zmian pogody z dnia na dzień. Jest to jeden z efektów zmian klimatów, które obserwowane są na całym globie. Zmiany te przynoszą również krótkie okresy ekstremalnie niskich lub wysokich temperatur i okresy gwałtownych opadów śniegu zimą lub deszczu latem.

zima usterki BMW

Takie zmiany w zakresie gwałtownych skoków temperatur, wilgotności a nawet ciśnienia atmosferycznego nie pozostają bez wpływu na częstotliwość występowania określonych rodzajów usterek w naszych pojazdach.

Na podstawie wieloletnich obserwacji i doświadczeń serwisowych możemy określić grupy usterek najczęściej występujących w pojazdach BMW. Poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym w okresie zimowym występują:

  • Trudności i usterki związane z rozruchem pojazdu w niskich temperaturach
  • Usterki związane z eksploatacją pojazdu w niskich temperaturach
  • Uszkodzenia mechaniczne związane z kolizjami i wypadkami
  • Przyspieszone zużycie elementów pojazdu

zima usterki BMW

5 najpopularniejszych usterek związanych z rozruchem BMW zimą

Samochody BMW są konstrukcyjnie przygotowane do eksploatacji w szerokim zakresie temperatur. Warunkiem prawidłowej pracy jest jednak regularne serwisowanie pojazdu i stosowanie zalecanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych (odpowiedniego paliwa, olejów i materiałów smarnych). W okresie zimowym, szczególnie w czasie występowania nagłych spadków temperatur (poniżej -15° C), najczęściej dochodzi do problemów z uruchomieniem silnika. Pojazdy parkujące pod tak zwaną “chmurką”, narażone przez dłuższy czas na działanie niskiej temperatury, odmawiają posłuszeństwa i nie chcą zapalić. Najczęściej mamy wówczas do czynienia z usterkami:

  1. Niskiego poziomu naładowania akumulatora – (napięcie poniżej 10 Volt) lub też rozładowania akumulatora, w wyniku działania niskiej temperatury. Sprawność akumulatorów samochodowych, spada proporcjonalnie, do temperatury otoczenia i już przy temperaturze 0° C, jego sprawność maleje o dwadzieścia procent. Dodatkowo proces ładowania, rozładowania i budowę akumulatorów kwasowych opisano dokładnie w artykule na DailyDriver.
  2. Uszkodzenia rozrusznika lub jego automatu wysprzęgającego. Rozrusznik możemy uruchamiać jedynie na kilka sekund ciągłej pracy. Długie próby ciągłego uruchamiania silnika kończą się zazwyczaj spaleniem uzwojeń, wypaleniem szczotek lub uszkodzeniem automatu.
  3. Zablokowania filtra paliwa lub innych elementów układu paliwowego (w silnikach diesla) w wyniku wytrącania się parafin w oleju napędowym. Zalecenia Polskiej Normy wymuszają na koncernach paliwowych konieczność oferowania paliwa zimowego w okresie od 16 listopada do końca lutego, które powinno umożliwić swobodny przepływ przez filtr paliwa do temperatur -20 stopni C.
  4. Niesprawnego układu zapłonowego. W silnikach diesla – uszkodzone świece żarowe lub niesprawny sterownik świec, a w silnikach benzynowych – zużyte świece zapłonowe lub niesprawne cewki zapłonowe.
  5. Niesprawnego lub przestawionego rozrządu. W silnikach benzynowych, najczęściej w wyniku naciągnięcia łańcucha rozrządu lub niesprawnego napinacza rozrządu, dochodzi do przeskoku łańcucha w trakcie rozruchu i minimalnego przestawienia faz rozrządu, co w połączeniu z niskimi temperaturami, słabą kondycją akumulatora, a nawet próbami zapalania na “popych” mogą spowodować trwałe uszkodzenie silnika.

zima usterki BMW

5 najpopularniejszych usterek związanych z eksploatacją BMW zimą

Jeżeli już udało nam się uruchomić silnik pomimo bardzo niskiej temperatury otoczenia i ruszymy natychmiast w drogę możemy spowodować następujące uszkodzenia:

  1. Uszkodzenie silnika spowodowane brakiem smarowania w układzie rozrządu i nadmiernym zużyciem gładzi cylindrowej. Zmarznięty olej silnikowy nie posiadający odpowiednich własności smarnych nie jest pompowany w odpowiedniej ilości do wszystkich niezbędnych miejsc w silniku. Zanim pojawi się on w odpowiedniej ilości na wałkach rozrządu, w Vanosach, w napinaczach, a w końcowej fazie również na gładzi cylindrowej mija czasem kilka sekund od uruchomienia silnika. Ostra jazda w tym momencie lub gwałtowne “przegazowanie” silnika kończy się zazwyczaj zerwaniem łańcucha rozrządu lub jego przeskokiem co w efekcie doprowadza do trwałego uszkodzenia silnika.
  2. Uszkodzenie skrzyni biegów. W manualnych skrzyniach biegów zimny olej utrudnia możliwość włączenia biegu. Forsowne i silne próby włączania pierwszego biegu i wstecznego mogą doprowadzić do uszkodzenia synchronizatorów i trwałego uszkodzenia skrzyni. W skrzyniach automatycznych przy bardzo niskich temperaturach może dojść do sytuacji, w której skrzynia pomimo włączonego biegu D (Drive – jazda do przodu) lub R (Reverse – jazda do tyłu) nie będzie przekazywała napędu na koła. Podejmowana wówczas próba podnoszenia obrotów silnika i silnego “gazowania” może doprowadzić do trwałego uszkodzenia zarówno skrzyni jak i silnika.

Eksploatacja pojazdu już uruchomionego też nie jest pozbawiona ryzyka kolejnych uszkodzeń:

  1. W pojazdach wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, konieczne jest rozgrzanie silnika do temperatury powyżej 70° C i rozgrzanie filtra DPF do temperatury pracy, pomiędzy 200-300 stopni C, żeby rozpocząć proces automatycznego dopalania cząstek sadzy, zgromadzonych w filtrze. Krótkie okresy eksploatacji pojazdu, mogą spowodować bardzo szybkie zapchanie filtra i w konsekwencji jego trwałe uszkodzenie.
  2. Konieczność korzystania z dodatkowych odbiorników prądu (podgrzewanie szyby tylnej, czasami również czołowej, nadmuch, dodatkowe ogrzewanie elektryczne, podgrzewane i wentylowane fotele) i wielokrotne próby uruchamiania zimnego silnika – to wszystko zaburza bilans energetyczny w pojeździe. Przy eksploatacji pojazdu na krótkich odcinkach, powoduje to znaczne niedoładowanie akumulatora i w efekcie jego zasiarczenie lub uszkodzenie.
  3. W celu utrzymania właściwej przejezdności dróg w wielu krajach w tym również w Polsce, powszechnie stosuje się mieszanki soli i piasku do posypywania dróg, a także samej soli do zalodzonych powierzchni. Eksploatacja pojazdów na podłożu zawierającym duże ilości soli, powoduje bardzo agresywne jej działanie. Szczególnie narażone są elementy metalowe i gumowo-plastikowe. Dlatego też po okresie zimowym, bardzo często widoczne są na pojazdach, miejsca z aktywna korozją, uszkodzenia powłoki lakierniczej i uszkodzenia elementów gumowych uszczelek i ozdobnych listew.

zima usterki BMW

Uszkodzenia mechaniczne związane z kolizjami i wypadkami

Eksploatacja pojazdu w warunkach zimowych niesie za sobą ryzyko uszkodzenia pojazdu w wyniku kolizji lub wypadku drogowego. Niesprzyjające warunki drogowe, silne opady śniegu, gołoledź i niskie temperatury znacznie zwiększają to ryzyko. Nawet współczesne modele BMW wyposażone w bardzo sprawne układy kontroli trakcji, wspomagania i kontrolowania układu hamulcowego nie spowodują nagłego zatrzymania pojazdu przed przeszkodą na śliskiej nawierzchni.

zima usterki BMW

BMW po wypadku | Ultegra [CC BY-SA 3.0]

Pomoc ze strony układów elektronicznych może wyprowadzić nas z opresji drogowej jednak zdrowy rozsądek i doświadczenie kierowcy nadal pozostają bezcenne. Typowy dla BMW tylny napęd oraz duże moce i momenty obrotowe silników dodatkowo wymagają sporego doświadczenia od kierującego i umiejętności wykorzystania układów DSC.

Pojazdy BMW są wyposażone w bardzo rozbudowane systemy bezpieczeństwa. W zimie szczególnie istotne są:

  • klemy pirotechniczne, zapobiegającej zapaleniu się pojazdu po kolizji
  • system poduszek i kurtyn powietrznych
  • aktywne zagłówki
  • maska silnika, zapobiegająca wpadnięciu potrąconej osoby na szybę czołową

Należy pamiętać, że wszystkie te systemy niszczą się w użyciu i powiększają sumaryczne koszty zdarzenia.

Przyspieszone zużycie elementów BMW

Usterki BMW wymienione w powyższych akapitach to zbiór najczęstszych zdarzeń w sezonie zimowym. Mimo, że fabrycznie samochody są przygotowane do niskich temperatur to nie da się uniknąć zjawiska zmęczenia materiału. Przyspieszone zużycie jest głównie związane z niedopasowanymi do niskich temperatur środkami smarnymi i olejami oraz kontaktem pojazdu z agresywną chemia stosowaną do utrzymywania przejezdności dróg.

zima usterki BMW

Temat odpowiedniego doboru oleju do silnika poruszaliśmy już wielokrotnie w naszych artykułach. Poza serwisami samochodowymi, które powinny właściwie dobierać olej do typu i modelu silnika, każdy z użytkowników może samodzielnie sprawdzić, jaki olej zalecany jest do jego pojazdu w instrukcji obsługi. Dodatkowo producenci olejów, na przykład firma Castrol, udostępniają internetowe tabele, w których można znaleźć odpowiedni produkt.

6 praktycznych porad – jak sobie radzić z usterkami zimowymi w samochodach BMW?

zima usterki BMW

Większości wymienionych powyżej usterek można uniknąć stosując się do kilku bardzo praktycznych rad:

  1. Przed okresem zimowym konieczny jest pełny przegląd zimowy sprawdzający stan pojazdu pod kątem niskich temperatur i trudnej eksploatacji. Takie przeglądy wykonują w tej chwili liczne serwisy i stacje kontroli pojazdów. W naszym serwisie jak co roku oferujemy Naszym Klientom Bezpłatny Przegląd Zimowy.
  2. W czasie występowania niskich temperatur już w okolicach 0° C starać się tankować minimum 1/2 zbiornika paliwa, w przypadku silników Diesla – paliwa zimowego. Ewentualne uszlachetniacze lub depresatory do paliwa stosować jak najrzadziej.
  3. Po uruchomieniu silnika odczekać minimum kilka minut zanim ruszymy w drogę. Nie podnosić obrotów silnika i wykorzystać ten czas na odśnieżenie pojazdu i usunięcie lodu z szyby czołowej i wycieraczek.
  4. Wykorzystywać pojazd do przejazdów trwających minimum 15-20 minut. W przypadku krótszych dystansów starać się dłużej rozgrzewać pojazd i częściej podładowywać akumulator z zewnętrznego prostownika. W przypadku akumulatorów AGM – konieczny jest specjalny prostownik obsługujący ten typ akumulatora.
  5. W przypadku wystąpienia problemów z uruchomieniem silnika nigdy nie starać się zapalać pojazdu na “popych” lub na lince holowniczej. Dodatkowy akumulator rozruchowy podpinamy do klem rozruchowych pod maską silnika, (czerwone oznaczenie kapturka “+”, minus na znajdującej się w pobliżu nie lakierowanej śrubie) za pomocą kabli rozruchowych.  Nie stosować również urządzeń rozruchowych typu “Booster” zasilanych napięciem 220V i dającym bardzo duży prąd rozruchowy w krótkim czasie. W nowszych pojazdach po roku produkcji 2005 użycie “Boostera” grozi uszkodzeniem sterowników i magistrali łączącej
  6. Regularnie myć pojazd z resztek śniegu, błota i śladów soli. W miarę możliwości stosować po umyciu dodatkowe zabezpieczenie w postaci woskowania nadwozia i zabezpieczenia elementów gumowych wazeliną techniczną lub innymi środkami zabezpieczającymi.

zima usterki BMW

Nie jesteśmy w stanie zmienić miejsca użytkowania pojazdu, ani też warunków klimatycznych, możemy jednak prostymi sposobami zabezpieczyć nasz pojazd, przed uszkodzeniem, i zapewnić jego długą, bezproblemową eksploatację.

 

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.