10 najpopularniejszych usterek BMW w zimie i jak się przed nimi uchronić
W poprzednim artykule naszego bloga poruszyliśmy problem użytkowania pojazdów w warunkach zimowych. Dzisiaj opisujemy najczęściej występujące zimą usterki, oraz sposoby, by ich uniknąć.
W naszych warunkach klimatycznych powoli zanikają występujące naturalnie 4 pory roku. Dodatkowo coraz częściej zdarzają się anomalie w postaci trąb powietrznych, czy dynamicznych zmian pogody z dnia na dzień. Jest to jeden z efektów zmian klimatów, które obserwowane są na całym globie. Zmiany te przynoszą również krótkie okresy ekstremalnie niskich lub wysokich temperatur i okresy gwałtownych opadów śniegu zimą lub deszczu latem.
Takie zmiany w zakresie gwałtownych skoków temperatur, wilgotności a nawet ciśnienia atmosferycznego nie pozostają bez wpływu na częstotliwość występowania określonych rodzajów usterek w naszych pojazdach.
Na podstawie wieloletnich obserwacji i doświadczeń serwisowych możemy określić grupy usterek najczęściej występujących w pojazdach BMW. Poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym w okresie zimowym występują:
- Trudności i usterki związane z rozruchem pojazdu w niskich temperaturach
- Usterki związane z eksploatacją pojazdu w niskich temperaturach
- Uszkodzenia mechaniczne związane z kolizjami i wypadkami
- Przyspieszone zużycie elementów pojazdu
5 najpopularniejszych usterek związanych z rozruchem BMW zimą
Samochody BMW są konstrukcyjnie przygotowane do eksploatacji w szerokim zakresie temperatur. Warunkiem prawidłowej pracy jest jednak regularne serwisowanie pojazdu i stosowanie zalecanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych (odpowiedniego paliwa, olejów i materiałów smarnych). W okresie zimowym, szczególnie w czasie występowania nagłych spadków temperatur (poniżej -15° C), najczęściej dochodzi do problemów z uruchomieniem silnika. Pojazdy parkujące pod tak zwaną “chmurką”, narażone przez dłuższy czas na działanie niskiej temperatury, odmawiają posłuszeństwa i nie chcą zapalić. Najczęściej mamy wówczas do czynienia z usterkami:
- Niskiego poziomu naładowania akumulatora – (napięcie poniżej 10 Volt) lub też rozładowania akumulatora, w wyniku działania niskiej temperatury. Sprawność akumulatorów samochodowych, spada proporcjonalnie, do temperatury otoczenia i już przy temperaturze 0° C, jego sprawność maleje o dwadzieścia procent. Dodatkowo proces ładowania, rozładowania i budowę akumulatorów kwasowych opisano dokładnie w artykule na DailyDriver.
- Uszkodzenia rozrusznika lub jego automatu wysprzęgającego. Rozrusznik możemy uruchamiać jedynie na kilka sekund ciągłej pracy. Długie próby ciągłego uruchamiania silnika kończą się zazwyczaj spaleniem uzwojeń, wypaleniem szczotek lub uszkodzeniem automatu.
- Zablokowania filtra paliwa lub innych elementów układu paliwowego (w silnikach diesla) w wyniku wytrącania się parafin w oleju napędowym. Zalecenia Polskiej Normy wymuszają na koncernach paliwowych konieczność oferowania paliwa zimowego w okresie od 16 listopada do końca lutego, które powinno umożliwić swobodny przepływ przez filtr paliwa do temperatur -20 stopni C.
- Niesprawnego układu zapłonowego. W silnikach diesla – uszkodzone świece żarowe lub niesprawny sterownik świec, a w silnikach benzynowych – zużyte świece zapłonowe lub niesprawne cewki zapłonowe.
- Niesprawnego lub przestawionego rozrządu. W silnikach benzynowych, najczęściej w wyniku naciągnięcia łańcucha rozrządu lub niesprawnego napinacza rozrządu, dochodzi do przeskoku łańcucha w trakcie rozruchu i minimalnego przestawienia faz rozrządu, co w połączeniu z niskimi temperaturami, słabą kondycją akumulatora, a nawet próbami zapalania na “popych” mogą spowodować trwałe uszkodzenie silnika.
5 najpopularniejszych usterek związanych z eksploatacją BMW zimą
Jeżeli już udało nam się uruchomić silnik pomimo bardzo niskiej temperatury otoczenia i ruszymy natychmiast w drogę możemy spowodować następujące uszkodzenia:
- Uszkodzenie silnika spowodowane brakiem smarowania w układzie rozrządu i nadmiernym zużyciem gładzi cylindrowej. Zmarznięty olej silnikowy nie posiadający odpowiednich własności smarnych nie jest pompowany w odpowiedniej ilości do wszystkich niezbędnych miejsc w silniku. Zanim pojawi się on w odpowiedniej ilości na wałkach rozrządu, w Vanosach, w napinaczach, a w końcowej fazie również na gładzi cylindrowej mija czasem kilka sekund od uruchomienia silnika. Ostra jazda w tym momencie lub gwałtowne “przegazowanie” silnika kończy się zazwyczaj zerwaniem łańcucha rozrządu lub jego przeskokiem co w efekcie doprowadza do trwałego uszkodzenia silnika.
- Uszkodzenie skrzyni biegów. W manualnych skrzyniach biegów zimny olej utrudnia możliwość włączenia biegu. Forsowne i silne próby włączania pierwszego biegu i wstecznego mogą doprowadzić do uszkodzenia synchronizatorów i trwałego uszkodzenia skrzyni. W skrzyniach automatycznych przy bardzo niskich temperaturach może dojść do sytuacji, w której skrzynia pomimo włączonego biegu D (Drive – jazda do przodu) lub R (Reverse – jazda do tyłu) nie będzie przekazywała napędu na koła. Podejmowana wówczas próba podnoszenia obrotów silnika i silnego “gazowania” może doprowadzić do trwałego uszkodzenia zarówno skrzyni jak i silnika.
Eksploatacja pojazdu już uruchomionego też nie jest pozbawiona ryzyka kolejnych uszkodzeń:
- W pojazdach wyposażonych w filtry cząstek stałych DPF, konieczne jest rozgrzanie silnika do temperatury powyżej 70° C i rozgrzanie filtra DPF do temperatury pracy, pomiędzy 200-300 stopni C, żeby rozpocząć proces automatycznego dopalania cząstek sadzy, zgromadzonych w filtrze. Krótkie okresy eksploatacji pojazdu, mogą spowodować bardzo szybkie zapchanie filtra i w konsekwencji jego trwałe uszkodzenie.
- Konieczność korzystania z dodatkowych odbiorników prądu (podgrzewanie szyby tylnej, czasami również czołowej, nadmuch, dodatkowe ogrzewanie elektryczne, podgrzewane i wentylowane fotele) i wielokrotne próby uruchamiania zimnego silnika – to wszystko zaburza bilans energetyczny w pojeździe. Przy eksploatacji pojazdu na krótkich odcinkach, powoduje to znaczne niedoładowanie akumulatora i w efekcie jego zasiarczenie lub uszkodzenie.
- W celu utrzymania właściwej przejezdności dróg w wielu krajach w tym również w Polsce, powszechnie stosuje się mieszanki soli i piasku do posypywania dróg, a także samej soli do zalodzonych powierzchni. Eksploatacja pojazdów na podłożu zawierającym duże ilości soli, powoduje bardzo agresywne jej działanie. Szczególnie narażone są elementy metalowe i gumowo-plastikowe. Dlatego też po okresie zimowym, bardzo często widoczne są na pojazdach, miejsca z aktywna korozją, uszkodzenia powłoki lakierniczej i uszkodzenia elementów gumowych uszczelek i ozdobnych listew.
Uszkodzenia mechaniczne związane z kolizjami i wypadkami
Eksploatacja pojazdu w warunkach zimowych niesie za sobą ryzyko uszkodzenia pojazdu w wyniku kolizji lub wypadku drogowego. Niesprzyjające warunki drogowe, silne opady śniegu, gołoledź i niskie temperatury znacznie zwiększają to ryzyko. Nawet współczesne modele BMW wyposażone w bardzo sprawne układy kontroli trakcji, wspomagania i kontrolowania układu hamulcowego nie spowodują nagłego zatrzymania pojazdu przed przeszkodą na śliskiej nawierzchni.
Pomoc ze strony układów elektronicznych może wyprowadzić nas z opresji drogowej jednak zdrowy rozsądek i doświadczenie kierowcy nadal pozostają bezcenne. Typowy dla BMW tylny napęd oraz duże moce i momenty obrotowe silników dodatkowo wymagają sporego doświadczenia od kierującego i umiejętności wykorzystania układów DSC.
Pojazdy BMW są wyposażone w bardzo rozbudowane systemy bezpieczeństwa. W zimie szczególnie istotne są:
- klemy pirotechniczne, zapobiegającej zapaleniu się pojazdu po kolizji
- system poduszek i kurtyn powietrznych
- aktywne zagłówki
- maska silnika, zapobiegająca wpadnięciu potrąconej osoby na szybę czołową
Należy pamiętać, że wszystkie te systemy niszczą się w użyciu i powiększają sumaryczne koszty zdarzenia.
Przyspieszone zużycie elementów BMW
Usterki BMW wymienione w powyższych akapitach to zbiór najczęstszych zdarzeń w sezonie zimowym. Mimo, że fabrycznie samochody są przygotowane do niskich temperatur to nie da się uniknąć zjawiska zmęczenia materiału. Przyspieszone zużycie jest głównie związane z niedopasowanymi do niskich temperatur środkami smarnymi i olejami oraz kontaktem pojazdu z agresywną chemia stosowaną do utrzymywania przejezdności dróg.
Temat odpowiedniego doboru oleju do silnika poruszaliśmy już wielokrotnie w naszych artykułach. Poza serwisami samochodowymi, które powinny właściwie dobierać olej do typu i modelu silnika, każdy z użytkowników może samodzielnie sprawdzić, jaki olej zalecany jest do jego pojazdu w instrukcji obsługi. Dodatkowo producenci olejów, na przykład firma Castrol, udostępniają internetowe tabele, w których można znaleźć odpowiedni produkt.
6 praktycznych porad – jak sobie radzić z usterkami zimowymi w samochodach BMW?
Większości wymienionych powyżej usterek można uniknąć stosując się do kilku bardzo praktycznych rad:
- Przed okresem zimowym konieczny jest pełny przegląd zimowy sprawdzający stan pojazdu pod kątem niskich temperatur i trudnej eksploatacji. Takie przeglądy wykonują w tej chwili liczne serwisy i stacje kontroli pojazdów. W naszym serwisie jak co roku oferujemy Naszym Klientom Bezpłatny Przegląd Zimowy.
- W czasie występowania niskich temperatur już w okolicach 0° C starać się tankować minimum 1/2 zbiornika paliwa, w przypadku silników Diesla – paliwa zimowego. Ewentualne uszlachetniacze lub depresatory do paliwa stosować jak najrzadziej.
- Po uruchomieniu silnika odczekać minimum kilka minut zanim ruszymy w drogę. Nie podnosić obrotów silnika i wykorzystać ten czas na odśnieżenie pojazdu i usunięcie lodu z szyby czołowej i wycieraczek.
- Wykorzystywać pojazd do przejazdów trwających minimum 15-20 minut. W przypadku krótszych dystansów starać się dłużej rozgrzewać pojazd i częściej podładowywać akumulator z zewnętrznego prostownika. W przypadku akumulatorów AGM – konieczny jest specjalny prostownik obsługujący ten typ akumulatora.
- W przypadku wystąpienia problemów z uruchomieniem silnika nigdy nie starać się zapalać pojazdu na “popych” lub na lince holowniczej. Dodatkowy akumulator rozruchowy podpinamy do klem rozruchowych pod maską silnika, (czerwone oznaczenie kapturka “+”, minus na znajdującej się w pobliżu nie lakierowanej śrubie) za pomocą kabli rozruchowych. Nie stosować również urządzeń rozruchowych typu “Booster” zasilanych napięciem 220V i dającym bardzo duży prąd rozruchowy w krótkim czasie. W nowszych pojazdach po roku produkcji 2005 użycie “Boostera” grozi uszkodzeniem sterowników i magistrali łączącej
- Regularnie myć pojazd z resztek śniegu, błota i śladów soli. W miarę możliwości stosować po umyciu dodatkowe zabezpieczenie w postaci woskowania nadwozia i zabezpieczenia elementów gumowych wazeliną techniczną lub innymi środkami zabezpieczającymi.
Nie jesteśmy w stanie zmienić miejsca użytkowania pojazdu, ani też warunków klimatycznych, możemy jednak prostymi sposobami zabezpieczyć nasz pojazd, przed uszkodzeniem, i zapewnić jego długą, bezproblemową eksploatację.