Czy można naprawić opony w BMW czy należy je wymienić?
Opony są fundamentem bezpieczeństwa. Należy o nie dbać, sprawdzać poziom ciśnienia i regularnie wymieniać. W sytuacjach wyjątkowych to ich właściwości zaważą o drodze hamowania i przyczepności. BMW przykłada wielką wagę do jakości opon w swoich samochodach, dlatego w większości pojazdów znajdziemy opony odporne na przebicia – tak zwane run-flaty.
Czym jest opona Run-flat w BMW?
Istotne jest by wiedzieć jaki rodzaj opon ma się w swoim aucie, ponieważ jeśli miałeś kiedyś niebezpieczną sytuację na drodze, to wiesz jak ważne jest twoje bezpieczeństwo. BMW wyposaża większość swoich samochodów w opony typu run-flat. Robią to ponieważ daje to kierowcom kilka benefitów:
Można dalej jechać na przebitej oponie run-flat. Maksymalnie można przejechać 80 kilometrów i maksymalna prędkość nie powinna przekroczyć 80 km/h. Oznacza to, że po przebiciu opony nie trzeba od razu zjeżdżać na pobocze. Wymiana opony na ruchliwej autostradzie po ciemku to nie najlepszy pomysł. Dodatkowo:
- opona jest bardziej stabilna po przebiciu; run-flaty działają nawet bez powietrza w oponie, co oznacza, że sterowność i przyczepność pozostaną niemal takie same
- mniejsza waga samochodu; bez zaposowego koła i narzędzi, auto jest lżejsze
Jak sprawdzić czy opony to run-flaty?
Wszystkie informacje znajdują się na bocznej części opony. Dla pojazdów BMW najważniejsze oznaczenie to RSC:
Jeśli używasz run-flatów bez powietrza, większość producentów zaleca wymianę. Wewnętrza struktura jest wówczas na tyle naruszona, że tracą one swoje właściwości, a zatem i bezpieczeństwo
Naprawić czy wymienić opony?
Zakreślony akapit z instrukcji:
Naprawa uszkodzonych opon
Ze względów bezpieczeńtwa producent (BMW) zaleca by nie naprawiać uszkodzonych opon. Muszą być one wymienione. Dalsze zniszczenia, wypadki mogą być spowodowane uszkodzonymi oponami
Jeśli posiadasz standardowe opony i zostaną one uszkodzone, mogą być one naprawione po spełnieniu następujących elementów:
- Opona nie była używana bez powietrza (nie było jazdy na dziurawej i sflaczałej oponie).
- Uszkodzenie jest wyłącznie na bieżniku, uszkodzenie boczne eliminuje oponę całkowicie.
- Uszkodzenie nie jest większe niż 0,5 centymetra.
Właściwe naprawienie opony powinno być zrobione w warsztacie i polega na wypełnieniu uszczerbku od wewnątrz i naklejeniu łaty na wypełnieniu. Nigdy nie łataj opony samodzielnym zestawem do łatania. Taka naprawa nie przewiduje fachowej inspekcji. Samodzielna łata jest tylko leczeniem objawów a nie przyczyn. Pełna diagnoza w warsztacie wyważy oponę i sprawdzi jej strukturę wewnętrzną i zewnętrzną.
Jeśli powyższe kryteria nie są spełnione – należy wymienić uszkodzoną oponę. Przy wymianie nie zapomnij sprawdzić pozostałych kół, które również mogły być uszkodzone. Michelin zaleca wymianę wszystkich kół jednocześnie, by nie było różnic w ich zużyciu. Warto też pamiętać, że przy wymianie jednej opony lub pary opon należy sprawdzić ich rozmiar i rodzaj, tak by nie było znaczących różnic. Mogą one przełożyć się na sterowność i przyczepność.
Oszczędność nie może być zrobiona kosztem bezpieczeństwa
Jeśli kiedykolwiek masz wątpliwość co do jakości opony – wymień ją. Bezpieczeństwo zawsze jest priorytetem dla Ciebie i twoich pasażerów.