Metaliczny dźwięk z rozrządu w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Sprowadziłem w czerwcu 2012 z Belgii auto z przebiegiem 146 tys. km i od początku z tyłu silnika tam, gdzie umieszczony jest rozrząd, słyszalny był z zewnątrz metaliczny, cykliczny dźwięk – jakby ocieranie metalu o metal. Gdy silnik był zimny, to dźwięk był głośniejszy. Przy rozgrzanym silniku – było trochę ciszej. W środku auta nic nie było słyszalne. Dynamika ok, spalanie na poziomie 4,9 l ON na trasie.
Osiągnąłem przebieg 149 500 km. Diagnoza w ASO BMW brzmiała: „komplet rozrządu do wymiany, ale nie dajemy gwarancji, że po wymianie odgłos nie powróci – to taka uroda tych silników”. Serwisujemy samochody, w których problem wystąpił po przebiegu np. 20 000 km i po wymianie powrócił za kolejne 2 000 km. Serwisujemy też auta, w których klienci jeżdżą bez wymiany „z grzechotaniem” po 200 000-300 000 km.
Moje pytanie brzmi: czy przejmować się tym odgłosem czy go “polubić” i jeździć z nim?
Problem dotyczył modelu BMW e 90 318D 2008r 105KW N47, ale zdarza się również w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Odpowiedź na Pańskie pytanie może być tylko jedna – nie wolno „przyzwyczajać” się ani też „polubić” odgłosów dochodzących z rozrządu.
Opisany przez Pana problem dotyczy faktycznie bardzo wielu użytkowników modelu E90/E91 z silnikiem N47 i jest zazwyczaj związany z nadmiernym zużyciem lub poluzowaniem łańcucha rozrządu. Dla większości stacji ASO diagnoza jest tylko jedna, taka jak Pan opisał – wymiana całego rozrządu.
My proponujemy jednak naprawy wieloetapowe, dużo tańsze i w bardzo wielu przypadkach niezwykle skuteczne. Najlepiej rozpocząć od wymiany napinacza łańcucha rozrządu i sprawdzenia rodzaju oleju silnikowego, jaki jest zastosowany w Pańskim silniku.
W znakomitej większości pojazdów z opisaną wyżej usterką pomogła wymiana samego napinacza hydraulicznego i oleju – na zalecany Castrol 5W/30. Jeżeli naciągnięcie łańcucha jest zbyt duże, czyli eksploatacja z istniejącymi odgłosami była zbyt długa, sama wymiana napinacza nie pomoże. Konieczna jest wówczas wymiana obydwu łańcuchów w komplecie z kołami zębatymi. Ze względu na usytuowanie rozrządu naprawa jest czasochłonna i stosunkowo droga.
Poprawnie wykonana rozwiązuje problem na kolejne 200 000 km (lub więcej) – pod warunkiem stosowania właściwych materiałów eksploatacyjnych i czasowych przeglądów.
Wracając do Pańskiego pytania – konieczna jest jak najszybsza naprawa. Dalsza eksploatacja silnika z opisanymi odgłosami grozi jego poważnym uszkodzeniem. Naprawa wówczas będzie nieopłacalna.
Akcja techniczna, w ramach której autoryzowane serwisy BMW za darmo naprawiały usterkę w tym modelu, została zakończona w grudniu 2015.
Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Wymiana łańcucha rozrządu – po jakim przebiegu?
- Metaliczny dźwięk z rozrządu w BMW – jak naprawić?
- Metaliczny dźwięk z rozrządu w BMW 5