Urywające się klapki w kolektorze ssącym w BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Samochód serwisuję tylko u Pana i cenie Waszą fachowość i podejście do klienta. Ostatnio naczytałem się na różnych forach na temat urywających się klapek w kolektorze ssącym i oglądałem zdjęcia, jakich spustoszeń dokonują w silniku. Z tego, co piszą, to urywają się nawet w nowych kolektorach. Zastanawiam się nad wymontowaniem ich z kolektora i jeżdżeniem bez nich.
Jednak drugiej strony, z tego, co się orientuje, to szybko może zapchać się DPF i po wymontowaniu auto jest słabsze w dolnej granicy obrotów (do 2000). Jak byłem u Pana na wymianie termostatów i świec żarowych to mechanik powiedział, że klapki są czyste i wyglądają dobrze, ale są osoby, co twierdzą, że takie klapki też się urywają (zmęczenie materiału).
Co Pan radzi? Kupić nowy kolektor? Nie mam żadnej gwarancji, że w nowym się nie urwą. Czy je usunąć i jeździć bez nich? Po jakim przebiegu powinno wymienić się kolektor? Jakie ma Pan doświadczenie z tymi klapkami jako serwisant?
Bardzo proszę o odpowiedź.
Problem dotyczył BMW E60 530d z 2004 roku, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisany problem z urywającymi się klapkami jest zupełnie niepotrzebnie nagłaśniany i rozdmuchiwany na forach internetowych.
Według danych BMW AG nie jest to zjawisko występujące w znacznej skali, które musiałoby być objęte Akcją Techniczną. Dotyczy to bardzo niewielkiego odsetka użytkowników samochodów BMW i występuje najczęściej na obszarach, gdzie brakuje obsługi technicznej na odpowiednim poziomie i stosowane są niedozwolone materiały eksploatacyjne np. olej półsyntetyczny lub mineralny.
Konstrukcja kolektora z regulacją ilości doładowanego powietrza, czyli z tzw. klapkami została wprowadzona do produkcji wiele lat temu i nadal jest stosowana w nowych generacjach silników BMW. Dzięki niej silnik ma zapewnioną dużą elastyczność pracy i pozwala na osiągnięcie właściwej mocy w niskim zakresie obrotów.
Usunięcie klapek, praktykowane często w naszym kraju, powoduje zawsze problemy z uszczelnieniem kolektora w miejscu osadzenia osi klapek, generuje dużą ilość błędów (w komputerze) w trakcie eksploatacji, może powodować trudności z uruchamianiem zimnego silnika i zwiększać zużycie paliwa.
Zgodnie z zaleceniami BMW AG w trakcie czynności przeglądowych (inspekcja lub w nowszych modelach Okresowa Kontrola Pojazdu) kontroli podlega stan instalacji ssącej – układu dolotowego. W przypadku stwierdzenia wycieków oleju do układu dolotowego zaleca się okresowe czyszczenie dolotu (kolektora, chłodnicy doładowania powietrza, przewodów) połączone z wymianą filtra odmy i kontrolą stanu turbosprężarki.
Niedozwolone jest również eksploatowanie silników BMW z zastosowaniem oleju półsyntetycznego 10W/40 lub mineralnego. Co bardzo często jest „zalecane” na forach dla silników ze znacznym przebiegiem.
Wykonywanie regularne czynności wymienionych powyżej zapobiega osadzaniu się osadów olejowo-wydechowych i chroni przed tzw. oberwaniem nadmiernie obciążonych i obklejonych klapek.
Zapraszamy do dalszego korzystania z usług naszego serwisu.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Dziwny zapach z silnika i cieknąca miska olejowa w BMW – jak naprawić?
- Wysokie zużycie oleju w BMW – co jest powodem i jaka jest norma?
- Błąd zwarcia do masy oraz braki w doładowaniu w BMW – jak naprawić?