Temperatura silnika spada w czasie jazdy – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
Przy niskich temperaturach silnik zbyt wolno osiąga optymalną temperaturę. Osiąga ją po około 15-20 km, ale po włączeniu nawiewów na grzanie temperatura znowu spada i utrzymuje się na poziomie 3/4 optimum. Wymieniłem termostat i problem pozostaje. Słyszałem, że w tym modelu stosowany jest jeszcze jeden termostat do małego układu. Czy wymiana tej części załatwi sprawę?
Problem dotyczy BMW 3 E46, z silnikiem diesla 2.0 o mocy 136 KM z roku 1999, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
W modelu E46 z silnikiem 2.0 d wskaźnik temperatury silnika powinien wskazywać połowę skali (pionowo), po stosunkowo krótkim przebiegu rzędu 7-10 km, zależnie od temperatury zewnętrznej i obciążenia. Wskazania nie powinny w żadnym wypadku opadać, ani też wzrastać poza poziom środkowy.
Osiągnięcie wskazania temperatury na środku skali nie oznacza jeszcze osiągnięcia prawidłowej – optymalnej temperatury silnika. Układ sterowania chłodzeniem tzw. mały i duży obieg płynu chłodzącego realizowany jest za pomocą termostatu głównego. Po „zimnym” rozruchu silnika termostat jest zamknięty i płyn chłodzący kierowany jest w małym obiegu. Dzięki temu bardzo szybko jest w stanie ogrzać się do temperatury otwarcia termostatu w okolicach 85℃.
Po jego otwarciu płyn kierowany jest do dużego obiegu, w skład którego wchodzi również chłodnica. W przypadku dalszej pracy silnika i podwyższenia się temperatury płynu znajdującego się w chłodnicy do wysokości ok. 95℃ uruchamiany jest wentylator główny chłodnicy, za pomocą sprzęgła wiskotycznego bądź elektrycznego wentylatora. Tak działający układ chłodzenia zapewnia właściwe utrzymanie temperatury silnika w zakresie chroniącym go zarówno przed wysokimi, jak i zbyt niskimi temperaturami pracy.
Jeśli temperatura płynu spada w czasie jazdy, to uszkodzony jest termostat bądź sterowanie wentylatorem chłodnicy (Visko). Dodatkowy termostat stosowany w silnikach 2.0 d w modelu E46 obejmuje chłodzenie układu recyrkulacji spalin i nie ma wielkiego wpływu na temperaturę silnika.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Problemy z zamkiem centralnym (moduł diversity) w BMW – jak je naprawić?
- Urywające się klapki w kolektorze ssącym w BMW – jak to naprawić?
- Szarpanie i biały dym na zimnym silniku w BMW – co jest powodem i jak to naprawić?