Przyrost ilości oleju w silniku – co jest powodem i jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
W moim samochodzie przybywa oleju w misce olejowej, ponadto śmierdzą spaliny. Komputer pokładowy nie pokazuje żadnych błędów. Co może być powodem takich usterek?
Problem dotyczył BMW X3 z roku 2007 o przebiegu 80 000 km, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Przyrost ilości oleju w silniku może być spowodowany zużyciem gładzi cylindrowej bądź zapieczeniem pierścieni tłokowych (w starszych modelach). W nowych modelach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF) jest to częste zjawisko wywołane eksploatacją pojazdu na krótkich odcinkach (częstym zapalaniem i gaszeniem silnika). Taki sposób eksploatacji wywołuje częste uruchamianie trybu programowego dopalania cząstek sadzy zgromadzonych w filtrze. Układ wtryskowy silnika otrzymuje wówczas polecenie wydłużenia czasu wtrysku. Część niespalonego paliwa dostaje się wówczas do miski olejowej i powoduje nieznaczny przyrost ilości oleju. Stąd tez może pochodzić inny zapach spalin.
Jeżeli w eksploatowanym pojeździe zastosowano właściwy olej, to należy bacznie obserwować ilość i częściej dokonywać jego wymiany ze względu na utratę parametrów lepkości. Pełna diagnoza pojazdu pomoże w szczegółowym ustaleniu usterki.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Świeżo wymieniony DPF w BMW, ponownie zatkany w krótkim czasie – co jest powodem?
- DPF w BMW – problemy i naprawa filtra cząstek stałych w autach z silnikami Diesla
- Wysokie zużycie oleju w BMW – co jest powodem i jaka jest norma?