Czym różni się Autoryzowany Serwis Samochodowy (ASO) od Serwisu Niezależnego?
Właśnie kupiliśmy nasze wspaniałe BMW, jesteśmy pełni emocji i zachwytu niezależnie od tego ile ma ono lat i ile przejechało kilometrów. Czujemy się wyróżnieni, bo to w końcu samochód klasy premium. Po okresie zachwytu i fascynacji przychodzi moment, gdy nasz pojazd zaczyna „wołać” o pomoc. Czasami jest to kontrolka wyświetlająca się na monitorze pokładowym lub desce rozdzielczej, czasami dźwięki dochodzące z okolic silnika lub w krańcowych przypadkach “odmowa” współpracy. Silnik zgasł i nie chce zapalić.
Rozpoczynamy wówczas poszukiwania fachowca, który zajmie się naszą ukochaną “bumcią”. Po chwili poszukiwań w internecie mamy wykaz najbliższych serwisów w naszej okolicy, a właściwie najwyżej pozycjonowanych w sieci. Bardzo często na pierwszych pozycjach wykazu serwisów przodują dealerzy BMW – posiadacze największych budżetów reklamowych i opłaconych miejsc w pozycjonowaniu, dalej pojawiają się mniejsi gracze na rynku usług motoryzacyjnych. Jednak pozycja w wyszukiwarce nie powinna być jedynym wskaźnikiem jakości.
BMW w Polsce i ich serwisowanie
Koncern BMW jest obecny na polskim rynku motoryzacyjnym prawie od początku swego istnienia. Śladowe ilości tych kultowych pojazdów pojawiały się za czasów PRL. Dealerzy autoryzowani zaczęli powstawać w latach dziewięćdziesiątych, za sprawą kierowcy rajdowego Adama Smorawińskiego, który był generalnym importerem BMW. Od 2003 roku interesy bawarskiego koncernu reprezentuje oficjalnie BMW Polska sp. z o.o.
Wraz ze wzrostem ilości eksploatowanych beemek na polskim rynku rosło zapotrzebowanie na usługi serwisowe. Fachowcy byli początkowo szkoleni w Niemczech, a później w ośrodku szkoleniowym BMW Polska. Część z nich zasiliła powstające serwisy niezależne. Serwisy autoryzowane w reakcji na rosnącą konkurencję stosowały nieuczciwe zagrywki. Straszyły one kierowców objętych gwarancją fabryczną, o utracie gwarancji w przypadku korzystania z serwisów nieautoryzowanych.
Przełomem był styczeń 2013 roku, czyli moment wejścia w życie unijnej dyrektywy dotyczącej usług świadczonych przez warsztaty niezależne. Zgodnie z prawem unijnym (BER 330/2010 oraz MVBER 461/2010) właściciel samochodu może dowolnie wybierać, gdzie będzie serwisował swój samochód bez utraty gwarancji. Od tej chwili serwisy autoryzowane i niezależne stanęły do równej konkurencji. To od ich fachowości, umiejętności obsługi klienta i staranności zależy wybór, którego dokona właściciel BMW lub Mini.
Nowe auta BMW i pakiety “darmowych” napraw w ASO
Po wejściu w życie unijnej dyrektywy zakazującej stosowania szykan wobec serwisów niezależnych, producenci pojazdów wymyślają sposoby na przywiązanie właścicieli nowych samochodów do swoje sieci serwisowej. Takim sposobem w BMW są pakiety serwisowe BSI (skrót: BMW Service Inclusive). Pakiet jest doliczony do ceny pojazdu, o czym nie zawsze sprzedawca informuje. Obowiązuje on na zadeklarowany okres, zazwyczaj od trzech do pięciu lat lub na przebieg nie większy niż 150 tysięcy kilometrów. Można go rozszerzyć za dodatkową opłatą do 200 tysięcy kilometrów. W ramach pakietu oferowane są “bezpłatnie”, czyli z góry opłacone, usługi serwisowe, wymiany wycieraczek, oleju filtrów, tarcz i klocków hamulcowych.
Nowe samochody BMW są objęte ustawową gwarancją na okres 24. miesięcy. Jeśli właściciel chce przedłużyć ten okres do maksymalnie pięciu lat, to obowiązkowo musi dokupić pakiet serwisowy BSI. Tym właśnie sposobem większość nabywców nowych BMW i Mini zostaje przywiązana do ASO.
Jak działa serwis autoryzowany (ASO)?
W serwisie autoryzowanym (ASO) obowiązują standardy narzucone przez BMW Polska:
- wielkość salonu sprzedaży/serwisu samochodowego,
- lokalizacja,
- standardy obsługi klienta,
- ilość stanowisk serwisowych,
- ubiór,
- kolor ścian i podłogi,
- wzór dokumentów serwisowych,
- typ urządzeń diagnostycznych.
Ilość ludzi zatrudnionych w serwisie autoryzowanym może być dla właściciela BMW dużym zaskoczeniem. Recepcja, stanowiska obsługi klienta, poczekalnia, myjnie, serwis i ochrona to sztab ludzi pracujących dla zachowania standardów wymyślonych w centrali. To wszystko ma wpływ na ocenę, ale również na cenę.
Właściciel BMW oczekuje, że serwis autoryzowany, czyli działający pod skrzydłami producenta, będzie wiedział wszystko o naprawianiu beemek. Należy jednak pamiętać o ograniczeniach, jakie mają takie serwisy:
- możliwość montowania wyłącznie oryginalnych części z logo BMW
- kontrolowany przez inwestorów i ustalany z góry budżet dla salonu sprzedaży/serwisu
- niska opłacalność pewnych rodzajów napraw
- częsta rotacja pracowników
- badania satysfakcji i kontrole tajemniczych klientów podnoszące koszty operacyjne
Jak działa serwis niezależny?
BM Cars jest przykładem niezależnego serwisu samochodowego. Jest to kilkuosobowa działalność oparta na solidnych fundamentach wiedzy właścicieli. Nasi serwisanci mają wieloletnią praktykę w ASO i ukończyli specjalistyczne szkolenia. Jesteśmy pasjonatami marki BMW i poświęcamy jej także nasz prywatny czas. Stale śledzimy nowości, uczestniczymy w szkoleniach i rozwijamy nasze doświadczenie poprzez naprawę trudnych przypadków. Oto co nas wyróżnia:
- możliwość montowania tańszych, ale tak samo dobrych części zamiennych
- prywatny budżet w pełni przeznaczony na rozwój serwisu
- każdy rodzaj napraw jest dla nas opłacalny
- niezmienna jakość kwalifikacji oparta na wiedzy właścicieli i rzadka rotacja mechaników
- otwartość na bezpośrednią komunikację i dbałość o zadowolenie klientów poprzez kanały mediów społecznościowych, które nie podnoszą kosztów operacyjnych
Serwisy niezależne mają pełną dowolność w oferowaniu lub ograniczaniu usług w swojej ofercie. Nasz serwis jako jeden z nielicznych może zaoferować taki sam standard usług co w ASO. Jesteśmy Partnerem Handlowym BMW Polska i dzięki temu mamy dostęp do dokumentacji serwisowej i specjalistycznych narzędzi diagnostycznych. Ponadto oferujemy dodatkowe usługi, takie jak:
- samochód zastępczy na czas naprawy
- taką samą jak w ASO gwarancję na naprawę i wszystkie części zamienne
- przejrzystą i zrozumiałą dokumentację naprawy
- darmowe napoje w poczekalni
Gdzie naprawiać auta BMW?
Jako kierowca masz pełne prawo wyboru serwisu. W końcowym efekcie najważniejsza jest głoszona przez BMW Radość z Jazdy. Doświadczysz ją tylko wtedy gdy samochód będzie właściwie, to znaczy zgodnie z zaleceniami producenta serwisowany. Wybór miejsca należy do Ciebie.