Tryb awaryjny automatycznej skrzyni biegów w BMW – czym jest i jak to naprawić?
Tryb awaryjny w automatycznej skrzyni biegów w autach BMW jest metodą zabezpieczenia skrzyni przed poważniejszą usterką. Dowiedz się, w jakich okolicznościach automat może przełączyć się w ten tryb oraz jak do niego nie dopuścić.
Dokładny opis awaryjnego trybu automatycznej skrzyni biegów
Tryb awaryjny pojawia się gdy system diagnostyczny rozpozna nieprawidłową pracę automatycznej skrzyni biegów.
- Starsze modele BMW (wyprodukowane do roku 2000) – na wyświetlaczu zegarów pojawia się napis “Getriebenotprogramm”.
- Egzemplarze wyprodukowane po 2000 roku zamiast napisu mają na centralnym wyświetlaczu żółty symbol koła zębatego.
- W modelach z serii F i G na ekranie wyświetlacza pojawia się napis “Awaria napędu – zgłoś się do serwisu”.
Wszystkie te oznaczenia świadczą o przejściu automatycznej skrzyni biegów w tryb awaryjny. Zostaje wówczas ograniczona prędkość pojazdu, skrzynia może zmieniać biegi tylko w zakresie 1 i 2 biegu oraz biegu wstecznego. Ten tryb pojawia się zazwyczaj jako następstwo wcześniejszych problemów ze zmianą biegów (szarpnięcia), brakiem biegu wstecznego lub szarpnięciem/uderzeniem przy zatrzymaniu pojazdu.
Czy tryb awaryjny może pojawić się we wszystkich skrzyniach biegów BMW?
Tryb awaryjny dotyczy wszystkich modeli automatycznych skrzyń biegów, niezależnie od ich typu i producenta.
W jakich modelach BMW może pojawić się ta usterka?
Wszystkie modele BMW i MINI wyposażone w automatyczne skrzynie biegów mogą być objęte powyższą usterką.
Czy włączenie trybu awaryjnego skrzyni podczas jazdy jest niebezpieczne?
Włączenie trybu awaryjnego zazwyczaj następuje podczas ruszania pojazdu, rzadziej w trakcie jazdy z większymi prędkościami. Zazwyczaj poza komunikatem ostrzegawczym i ograniczeniem prędkości pojazdu uruchomienie trybu awaryjnego nie powoduje innych zagrożeń.
Dlaczego nie da się ponownie włączyć żadnego biegu?
Zupełna blokada skrzyni biegów – brak możliwości włączenia jakiegokolwiek biegu i pozostanie dźwigni w pozycji “Neutral” zdarza się niezmiernie rzadko. Tego typu usterka występuje zazwyczaj przy zablokowaniu silnika lub uszkodzeniu sterowania skrzynią biegów. W przypadku większości trybów awaryjnych skrzynia biegów pracuje tylko w zakresie biegu 1 i 2 oraz wstecznego. Nie działa wówczas tryb sportowy i ręczna zmiana biegów.
Jaka naprawa jest wymagana, by usunąć ten problem?
Do zdiagnozowania i naprawy usterki automatycznej skrzyni biegów konieczna jest pełna diagnostyka pojazdu, a następnie demontaż skrzyni i weryfikacja jej uszkodzeń. W większości przypadków konieczna jest pełna regeneracja skrzyni biegów wraz ze sprzęgłem hydrokinetycznym.
Jakie metody pomogą zapobiec włączaniu się trybu awaryjnego w skrzyni biegów?
Żeby ustrzec się pojawianiu się awaryjnego trybu w automatycznych skrzyniach biegów, konieczna jest dbałość o jakość i odpowiednią ilość oleju. Zalecana przez producentów skrzyń biegów wymiana oleju jest koniecznością i żadna oszczędność w tym zakresie nie spowoduje wydłużenia czasu jej pracy. Firma ZF producent automatycznych skrzyń biegów do większości modeli BMW zaleca wymianę oleju co 60 000 km – pod warunkiem normalnej eksploatacji pojazdu.
Pozostałe artykuły o powiązanej tematyce
- Po rozgrzaniu automatyczna skrzynia w BMW przechodzi w tryb awaryjny
- Drżąca dźwignia zmiany biegów w BMW 3
- Problem ze skrzynią biegów w BMW, błąd numer 100, błąd numer 120 – co one oznaczają?
- Szarpnięcia automatu BMW w trybie sport – jak to naprawić?
- Szarpnięcia podczas zmiany biegów w automatycznej skrzyni w BMW – jak naprawić?