Silnik BMW gaśnie w trakcie jazdy i nie da się uruchomić – jak to naprawić?
Jak w każdym aucie, silnik jest fundamentalnym elementem napędu i jego nagłe awarie mogą być bardzo niebezpieczne. Dowiedz się jak prawidłowo zadbać o silnik swojego BMW, by nie dopuścić do niepożądanych sytuacji drogowych.
Dokładny opis zjawiska gasnącego silnika w BMW
Problem może pojawić się zarówno w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, jak i w autach z manualną skrzynią. W trakcie jazdy następuje szarpnięcie pojazdem, rozłączenie biegu w automatycznej skrzyni na „neutral” i zgaśnięcie silnika. W przypadku skrzyni manualnej nagłe zablokowanie silnika może spowodować uszkodzenie całego zespołu napędowego.
Wyświetlają się wówczas na czerwono kontrolki ciśnienia oleju, ładowania akumulatora, czasami dodatkowe informacje o rozłączeniu skrzyni biegów, braku stabilizacji toru jazdy i konieczności udania się do serwisu.
W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zablokowania kół. Jeśli warunki drogowe pozwalają, powinniśmy stoczyć się pojazdem na pobocze, a następnie zatrzymać. Podejmujemy wówczas ponowną próbę uruchomienia silnika. Zazwyczaj nie jest to możliwe.
Jakie modele silników BMW najczęściej gasną?
Najczęściej problem dotyczy modeli z silnikami Diesla 2.0d i 3.0d czyli:
- N47
- M47
- N57
- M57
Zjawisko zdarza się również w modelach z silnikami benzynowymi – szczególnie N20.
W jakich seriach BMW stosowane są te silniki?
Wspomniane wyżej silniki są najpopularniejszymi silnikami stosowanymi w szerokiej gamie modeli BMW. Dotyczy to serii:
- 1
- 3
- 5
- 6
- 7
- X
- Z
Czy zgaśnięcie silnika BMW podczas jazdy jest niebezpieczne?
Nieoczekiwane sytuacje drogowe zawsze mogą być niebezpieczne. Szczególnie przy jeździe z dużymi prędkościami. Nagłe rozłączenie układu napędu powoduje dodatkowe utrudnienia w kontynuowaniu jazdy. Są nimi ograniczenie wspomagania kierownicy i hamulca oraz brak układu kontroli trakcji (w warunkach zimowych czy deszczowych). W trakcie takiego zdarzenia konieczne jest pełne skupienie, wówczas mamy większe szanse na utrzymanie kontroli nad pojazdem.
Dlaczego nie da się ponownie zapalić silnika BMW?
Różne mogą być przyczyny takiej awarii. W przypadku silników Diesla najczęściej dochodzi do zerwania łańcucha rozrządu, w wyniku czego następuje kolizja tłoków z zaworami. Uszkodzenie zaworów, popychaczy, czasami głowicy uniemożliwia uruchomienie silnika, choć silnik kręci się przy próbie rozruchu. W przypadku silników benzynowych zerwanie łańcucha rozrządu powoduje brak napędu pompy oleju i zatarcie silnika. Dochodzi wówczas do zablokowania silnika.
Jaka naprawa jest wymagana, by usunąć ten problem?
W większości przypadków opisanych wyżej uszkodzeń jedyną uzasadnioną ekonomicznie metodą naprawy jest wymiana silnika. Jak zawsze przed podjęciem decyzji o tak gruntownej naprawie, zalecamy przeprowadzić pełną diagnostykę. Dopiero po dokładnym sprawdzeniu stanu silnika i układu napędowego, będziemy wiedzieli jaka naprawa będzie najkorzystniejsza.
Jakie metody pomogą zapobiec gaśnięciu silnika BMW?
Najprostszą metodą uniknięcia awarii silnika jest szczególna dbałość o jego warunki pracy. Zalecamy skrócenie interwałów pomiędzy serwisami olejowymi do 10 000 – 15 000 km oraz stosowanie wyłącznie olejów z normą LL04 pochodzących z legalnych i atestowanych źródeł.
Jako specjalistyczny warsztat BMW oferujemy odpowiednią opiekę serwisową. To oznacza, że podczas każdego serwisu olejowego sprawdzamy stan rozrządu oraz czystość spuszczanego oleju. Zalecamy to każdemu właścicielowi BMW. Jeśli Twój obecny mechanik nie oferuje takiego poziomu usług – umów wizytę u nas.
Pozostałe artykuły o powiązanej tematyce
- Ciężko chodzi kierownica i nie wraca do pionu w BMW – jak to naprawić?
- Jak prawidłowo zadbać o BMW z automatyczną skrzynią i napędem xDrive?
- Czy chip tuning w BMW jest bezpieczny? Modyfikacje i ich wpływ na eksploatację auta
- Zjawisko „kulejącego” BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Akcja serwisowa wiązki kablowej w 12 500 BMW 3 w Polsce – czy zagraża mi pożar?