Wadliwa poduszka powietrzna Takata w BMW – jak sprawdzić czy zagraża mi wybuch?

Współczesne auta są seryjnie wyposażane w poduszki powietrzne (AirBag) już od 1973. Mają one chronić kierowcę i pasażera przed skutkami zderzenia lub kolizji. W kolejnych latach wprowadzano również poduszki boczne tzw. kurtyny, a w samochodach plasy premium (jak BMW) nawet poduszki dla pasażerów z tyłu.

wadliwa poduszka powietrzna takata bmw
Poduszka powietrzna Takata | Alexauto321 / CC BY-SA

Czym są poduszki powietrze (tzw. airbagi) Takata i na czym polega ich fabryczna usterka?

Poduszki powietrzne stały się standardowym wyposażeniem aut i podobnie jak pasy bezpieczeństwa, są istotnym komponentem chroniącym kierowcę i pasażerów. Takata to nazwa japońskiego producenta motoryzacyjnego, który w latach 1933-2018 specjalizował się w tworzeniu podzespołów dla wielu marek samochodowych.

O problemie z poduszkami firmy Takata zrobiło się głośno w Stanach Zjednoczonych w 2013 po tym, jak pasażerowie zaczęli doznawać poważnych obrażeń po stosunkowo niegroźnych stłuczkach. Zamontowane w nich wadliwe poduszki powietrzne odpalały się ze zbyt dużą siłą. Dochodziło wówczas do rozerwania generatora gazu, co skutkowało tym, że jego odłamki wystrzeliwane były w kierunku pasażerów.

Powodem usterek były próby obniżenia kosztów produkcji, Takata używała w generatorach gazu poduszek azotanu amonu, podczas kiedy konkurenci stosowali droższy azydek sodu. Problem w tym, że azotan amonu to substancja higroskopijna, która pod wpływem wysokich temperatur i wilgoci może zmieniać swoje właściwości. Co gorsza, w produkcji nie zastosowano chemicznego osuszacza.

Szacuje się, że wadliwe poduszki powietrzne zostały zamontowane w około 62 milionach aut na całym świecie i akcje wymiany poduszek są prowadzone przez wszystkich producentów, którzy używali Takaty. Japońska firma ogłosiła bankructwo w 2018 i jej zakłady zostały przejęte między innymi przez Key Safety Systems.

logo takata
Logo firmy Takata

Jakich modeli i jakich roczników dotyczy ta usterka?

Problem dotyczy około 100 mln pojazdów różnych marek w tym również BMW. W przypadku samochodów BMW problem dotyczy modeli:

  • BMW 3 – E46
  • BMW 5 – E39
  • BMW X5 – E53
wadliwa poduszka powietrzna takata bmw E46
BMW 3 E46 M Sport | (CC BY 2.0) via Flickr

Czy grozi mi wybuch, jeśli w moim BMW znajdują się wadliwe poduszki Takata?

Problem z poduszkami Takata dotyczył głównie obrażeń spowodowanych przez uderzenie. Nie odnotowano samoistnych wybuchów poduszek bez kolizji pojazdu.

Jakie objawy mogą sugerować problemy z poduszkami powietrznymi?

Nie ma wstępnych objawów, które informowałyby kierowcę o tej konkretnej usterce.

wadliwa poduszka powietrzna takata bmw E39
BMW 530i Touring E39 | By nakhon100 [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons

Jak sprawdzić, czy moje BMW posiada wadliwe airbagi Takata?

Na podstawie numeru VIN można zweryfikować, czy pojazd jest objęty Akcją Techniczną na naprawę poduszek oraz, czy naprawa została już wykonana.

Czy Autoryzowany Serwis BMW naprawi poduszki w moim aucie za darmo?

Tak, wszystkie Akcje Techniczne są wykonywane na koszt BMW AG.

wadliwa poduszka powietrzna takata bmw E53
BMW X5 E53 | Vauxford / CC BY-SA

Co zrobić, jeśli nie mogę naprawić poduszek powietrznych w Autoryzowanym Serwisie BMW?

Jeśli pojazd nie jest objęty Akcją Techniczną BMW można umówić termin wizyty w naszym serwisie BM Cars i dokładnie zweryfikować stan poduszek powietrznych.

Wnętrze BMW 330i E46
Wnętrze BMW 330i E46 | The Car Spy / CC BY

Jestem za daleko od BM Cars. Co mam zrobić?

BM Cars jako specjalistyczny serwis BMW ma dostęp do oficjalnej bazy danych, gdzie może sprawdzić każdy samochód po numerze VIN. Baza ta prowadzona jest przez BMW AG i obejmuje wszystkie akcje techniczne.

Wygenerowany wyciąg – plik PDF pozwoli na:

  • rzetelne zweryfikowanie, czy w Twoim aucie jest wadliwa poduszka powietrzna (airbag),
  • ukazanie wadliwego elementu, w przypadku kupna/sprzedaży auta,
  • ewentualne umówienie naprawy w ASO.
Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.