Jak zadbać o samochód BMW w okresie zimowym?
Zima w Polsce
Styczeń w Polsce to statystycznie najchłodniejszy miesiąc w roku. Dodatkowo co pewien czas napływają do nas bardzo mroźne fale powietrza ze wschodu i z północy, przynosząc spadki temperatur poniżej -20° C. Jak w tych temperaturach zachowują się nasze pojazdy? Co dzieje się z układami mechanicznymi? Z elektroniką? Jak możemy zadbać o nasz pojazd tak, żeby służył nam nawet w trakcie takich mrozów?
Posłuchaj wersji audio
Mechanika w niskich temperaturach
Układy mechaniczne pojazdu są skonstruowane dla zadanych przez projektanta warunków klimatycznych, takich jak:
- temperatura
- wilgotność powietrza
- ciśnienie.
Praca układu w warunkach skrajnie odbiegających od tych zadanych powoduje jego znacznie szybsze zużycie, a czasami nawet uszkodzenie. Do układów mechanicznych pojazdu należy nie tylko silnik napędowy, ale również:
- Skrzynia biegów
- Tylny most z mechanizmem różnicowym
- Sprzęgło
- Skrzynka rozdzielcza (dla pojazdów z napędem 4×4)
- Przedni most (dla pojazdów z napędem 4×4)
- Przekładnia kierownicza z układem wspomagania
- Układ hamulcowy
- Napędy otwierania szyb, szyberdachu, bagażnika
- Napęd wycieraczek
To oznacza dużo dodatkowych elementów (szczególnie w bogato wyposażonych pojazdach), które narażone są na ekstremalne warunki pracy. Większość elementów mechanicznych w swoich przekładniach stosuje olej, smar lub elementy teflonowe, których parametry są silnie związane z temperaturą pracy. Charakterystyki lepkości oleju i smarów określają ich odporność zarówno na wysokie, jak i niskie temperatury. Dla większości stosowanych powszechnie materiałów smarnych ta odporność kończy się na temperaturze -10° lub czasami -20° Celsjusza. Przy pracy w niższych temperaturach konieczne jest stosowanie specjalnych materiałów.
W naszych warunkach klimatycznych, gdy ekstremalnie niskich temperatur mamy w roku kilka, czasami kilkanaście dni, używanie takich właśnie specjalnych materiałów jest ekonomicznie nieuzasadnione. Żeby jednak nie doprowadzić do trwałego uszkodzenia naszych mechanizmów, konieczna jest podstawowa wiedza w tym zakresie i stosowanie się do pewnych reguł opisanych poniżej.
Elektronika w niskich temperaturach
Konstrukcyjnie, większość układów elektronicznych stosowanych współcześnie, również w pojazdach samochodowych, ma zaprojektowany zakres pracy w temperaturach od -40° do +50° C. Taki zakres pozwala na bezawaryjną pracę w naszych warunkach klimatycznych, jednakże trzeba spełnić pewne warunki. Konieczne jest pełne odizolowanie układów od wilgoci i zasilanie odpowiednim napięciem. Dla układów elektronicznych najbardziej szkodliwe są skoki temperatur wywołujące kondensację pary wodnej na elementach oraz skoki napięcia zasilającego wywołujące dodatkowe błędy w ich funkcjonowaniu. Zarówno pierwsze, jak i drugie zjawisko występuje w elektronice samochodowej.
Pojazdy w większości stojące „pod chmurką” są narażone na opady śniegu, deszczu i zmiany temperatur, oraz na gwałtowny wzrost temperatury po uruchomieniu silnika. Co więcej, pod wpływem niskich temperatur drastycznie spada sprawność akumulatorów samochodowych. Przy temperaturze -20° C nawet o 50%, co dla nowego sprawnego akumulatora nie jest jeszcze groźne, ale u tak zwanego „kilkulatka” wywołuje całkowite rozładowanie i duże problemy.
Należy jeszcze zwrócić uwagę na coraz powszechniejsze stosowanie dużej ilości dodatkowych elementów elektronicznych podnoszących komfort jazdy, które dla sprawnego działania muszą być zasilanie odpowiednim napięciem i powodują ogromne obciążenie dla układu elektrycznego pojazdu. Podgrzewane siedzenia, podgrzewana tylna szyba, czasami nawet czołowa, czy elektryczne podnośniki szyb, to coraz powszechniejszy standard w klasie średniej. Jeżeli do tego dołożymy kamery cofania, wyświetlacze przezierne (Head-Up Display), systemy nawigacji, telekomunikacji, dodatkowe systemy ogrzewania postojowego z programowaniem czasowym, powstaje całkiem spora lista pożeraczy prądu w pojeździe, który nie zawsze jest w stanie sprostać takiemu zapotrzebowaniu.
Praktyczne porady jak odpowiednio zadbać o auta BMW w okresie zimowym
Jak przygotowane są samochody BMW do pracy w okresie zimowym? W większości modeli konstruktorzy już na etapie projektowania pojazdów przewidzieli wersje wyposażenia dla ciepłych i zimnych krajów. Stąd zmienione wersje chłodzenia lub ogrzewania, a nawet dolotu powietrza do silnika w przypadku wersji BMW dla zimnych krajów. Ponadto rozbudowano układy wspomagające zapłon w przypadku silników diesla i zaprojektowano układy ogrzewania postojowego lub w okrojonej wersji — dogrzewania silnika w okresie niskich temperatur.
Pomimo takiego przygotowania konstrukcji, nadal aktualne pozostają jednak podstawowe zasady, którymi powinni kierować się użytkownicy pojazdów w okresie występowania obniżonych temperatur, nawet już przy kilkustopniowym mrozie:
- Kontrolować newralgiczne podzespoły i materiały eksploatacyjne:
- Sprawdzić gęstość płynu chłodzącego. W razie potrzeby wymienić płyn chłodzący na taki, który nie zamarznie do -30° C.
- Zapewniać stan paliwa nie niższy niż 1/2 zbiornika.
- Do samochodów diesla tankować paliwo zimowe.
- Sprawdzić gęstość płynu chłodzącego. W razie potrzeby wymienić płyn chłodzący na taki, który nie zamarznie do -30° C.
- Sprawdzić stan akumulatora, układu ładowania i zarządzania energią. Jest to szczególnie ważne w bardziej rozbudowanych modelach.
- Zabezpieczyć wszystkie elementy gumowe – to jest uszczelki drzwi, szyb bagażnika i maski – odpornym na niskie temperatury preparatem teflonowym zapobiegającym przymarzaniu.
- Sprawdzić stan układu żarowego w silnikach diesla i wymienić filtr paliwa.
- Po rozruchu silnika przy temperaturach poniżej -10° C, odczekać minimum kilka minut przed podnoszeniem obrotów silnika (gazowaniem) i przed włączeniem biegu. Można wykorzystać ten czas na odśnieżenie pojazdu i zapewnienie odpowiedniej widoczności – usunięcie lodu i śniegu z szyb. Najzdrowsze dla silnika i skrzyni biegów jest rozgrzanie ich do temperatury minimum 30° C przed ruszeniem w drogę. W pojazdach wyposażonych w czujnik temperatury jest to zakres końcówki niebieskiego pola na zegarze. W pozostałych pojazdach jest to zazwyczaj moment uruchomienia automatycznego nadmuchu ciepłego powietrza z układu climatronic.
- Po ruszeniu w drogę starać się nie wykorzystywać pełnej mocy silnika do momentu jego zagrzania – osiągnięcia temperatury pracy = wskazanie 1/2 skali).
- Konieczne jest stosowanie płynu do spryskiwaczy do niskich temperatur poniżej -20° C.
- Korzystanie z wycieraczek szyb przednich i elektrycznego otwierania szyb i szyberdachu jest zalecane dopiero po ogrzaniu pojazdu (szyby bez śladu lodu i śniegu).
- W przypadku problemów z rozruchem i słabego stanu akumulatora: należy wspomóc się kablami rozruchowymi i drugim sprawnym pojazdem. Kable rozruchowe podpinamy do złączy pod maską „+” (złącze oznaczone czerwoną osłonką), „-” na masę pojazdu (śruba niepolakierowana w pobliżu złącza plusowego) i po odczekaniu kilku minut z podpiętymi kablami i uruchomionym silnikiem dawcy na podwyższonych obrotach około 1000 – 1500 obr/min próbujemy uruchomić silnik naszego pojazdu. Nie wolno próbować uruchamiać silnika na tak zwany „pych” lub ciągnąć pojazdu na lince holowniczej — grozi to poważnym uszkodzeniem silnika. Stosowanie agregatów rozruchowych z wykorzystaniem dużego prądu rozruchowego powinno być ograniczone jedynie do pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 2000. W modelach nowszych zastosowane układy elektroniczne mogą ulec uszkodzeniu przy takiej próbie rozruchu.
- W przypadku dłuższego okresu występowania bardzo niskich temperatur (poniżej -20° C) zalecane jest w pojazdach z silnikami diesla, stosowanie dodatków do paliwa („depresatorów”), które zwiążą cząstki wody z paliwa oraz obniżą temperaturę wytrącania się parafin. Dzięki czemu zapobiegniemy zablokowaniu filtra paliwa.
- W pojazdach z silnikami diesla po uruchomieniu silnika z zachowaniem powyższych porad staramy się nie gasić silnika wcześniej niż po 20-30 minutach. Krótkie okresy pracy silnika nie pozwolą na osiągnięcie jego prawidłowej temperatury pracy i zakończenie cyklu dopalania filtra cząstek stałych DPF. Częste wykorzystywanie pojazdu do bardzo krótkich przejazdów spowodują szybki przyrost poziomu oleju w silniku i znaczne skrócenie żywotności filtra DPF. Dodatkowo może pojawić się zjawisko znacznego rozładowania akumulatora, który nie zdąży być naładowany na zbyt krótkim dystansie przejazdu.
Biorąc pod uwagę powyższe porady i zalecenia w okresie zimowym, należy szczególnie zadbać o nasz pojazd. Wówczas on sam odwdzięczy nam się bezawaryjną pracą i zapewni bezpieczny transport nawet w ekstremalnych warunkach zimowych.
Jeśli masz jakieś pytania na temat dobrych praktyk w okresie zimowym — napisz je w komentarzu poniżej. Z chęcią odpowiemy.
Szerokiej drogi również zimą, życzy zespół BM Cars.