Nieregularne stuki w silniku BMW – co jest przyczyną?

Pytanie kierowcy BMW

Od półtora roku posiadam BMW E91. Przewertowałem fora oraz YouTube i nie znalazłem jednoznacznej przyczyny stuków w moim silniku. Czytałem różne diagnozy, które wskazywały na problemy z:

  • panewkami,
  • zaworami,
  • wtryskami,
  • pompą wody,
  • luźnie świece,
  • pęknięte bloki,
  • zły olej,
  • koło pasowe,
  • zużyty klin na wale korbowym
  • rozrząd.

W moim BMW usterka pojawia się tylko na rozgrzanym silniku przy minimalnych obrotach oraz po przejechaniu około 30-60 km. Podczas dodawania gazu stuk ustępuje. Na zimnym silniku całkowity ich brak.

Temperatura silnika podczas jazdy ok. 100-140 km/h wynosi 88-94°C. Po przejazdach na postoju temperatura wynosi 91-98°C. Auto, w ogóle nie traci mocy. Brak jakichkolwiek wycieków. Auto ma przejechane 176 000 km.

Wszystkie filtry wraz z olejem zostały wymienione 6000 km temu. Świece są nowe wraz z modułem, wszystkie wtryski sprawdzone. Wlany preparat do zagęszczenia oleju, aby wykluczyć całkowicie panewki. Sprawdzona kompresja cylindrów. Jedyna usterka, jaka pozostaje to koło pasowe i pasek do wymiany. Przy odpalaniu oraz po włączeniu np. klimatyzacji słychać chwilowy pisk paska.  Dźwięków nie słychać od strony koła. Wczoraj kolejny raz wymieniłem olej i stuki ustąpiły w 80%.

Teraz pozostaje stukot po przebytej większej trasie i czasami podczas jazdy.

Proszę o pomoc.

Problem dotyczył modelu BMW E91 320d z silnikiem N47 2.0 Diesel z roku 2007, ale zdarza się również w innych modelach.

nieregularne stuki silnik bmw

BMW 3 E91

Odpowiedź serwisu BM Cars

Problemy z wymienionymi elementami to najczęściej spotykane usterki związane z wydobywaniem się stuków z silnika w czasie jego pracy. Dokładna weryfikacja źródła dźwięków zawsze wymaga rozbiórki elementów silnika i weryfikacji jego stanu. Bez takiej operacji każda diagnoza będzie tylko przypuszczeniem z większą lub mniejszą szansą na trafienie.

Bardzo częstym źródłem dźwięków/stuków w silniku poza panewkami są również sworznie tłokowe. Tego elementu nie zweryfikujemy w żaden sposób bez rozbiórki silnika. Jeżeli koło pasowe jest według Pana opisu bardzo luźne i powoduje poślizgi paska, sugerujemy je wymienić jak najszybciej. Częste są przypadki ocierania/uderzania wieńca metalowego koła pasowego o blok silnika.

Rekomendujemy również nie stosować żadnych preparatów „zagęszczających” oleju silnikowego. Zmiana parametrów lepkości oleju w tym silniku może doprowadzić w szybkim czasie do uszkodzenia turbosprężarki, a użycie takiego „preparatu” wcale nie gwarantuje wyeliminowania uszkodzenia panewek.

Ocena ich stopnia zużycia również jest możliwa dopiero po pełnej diagnozie.

nieregularne stuki silnik bmw

BMW 320d Touring E91 | By nakhon100 [CC BY 2.0]

Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką

nieregularne stuki silnik bmw

N47 – Silnik wysokoprężny (Diesel) w BMW

Przeczytaj więcej porad i zadaj własne pytanie

Darmowe Porady Techniczne

nieregularne stuki silnik bmw

Koło Pasowe BMW

Komentowanie dla tego wpisu jest zablokowane.