Drgania lewarka zmiany biegów w BMW – czym są spowodowane i jak je naprawić?
Pytanie kierowcy BMW
W moim aucie występują drgania lewarka zmiany biegów. Wymieniłem już koło dwumasowe, natomiast koło wielorowkowe oraz poduszki silnika oraz skrzyni są sprawne i nie mają oznak zużycia. W czym może tkwić problem?
Problem dotyczył BMW 118d E81, ale może zdarzać się też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars
Opisany problem zazwyczaj spowodowany jest zużyciem elementów podtrzymujących dźwignię zmiany biegów. Dźwignia osadzana jest w plastikowym pierścieniu, który pod wpływem zużycia powoduje nadmierny luz i w efekcie drgania lewarka na biegu jałowym oraz w trakcie jazdy. Jeżeli dodatkowo jest to połączone z nie wracaniem dźwigni do położenia spoczynkowego (neutral z lewej strony), to zużyciu uległy również sprężyny naciągające dźwignie, znajdujące się w skrzyni biegów.
Naprawa pierwszej opisanej powyżej usterki jest stosunkowo prosta i niezbyt kosztowna.
Usterka druga – wymiana sprężyny naciągającej dźwignię wiąże się z rozbiórką skrzyni biegów i jest kosztowna, ze względu na brak możliwości kupna części zamiennych. BMW nie oferuje ich w swoim katalogu.
Inne porady związane z tematem skrzyni biegów w BMW
- Drgania drążka zmiany biegów w BMW 520d F10
- Gasnący silnik w BMW z automatyczną skrzynią biegów
- Problem ze skrzynią biegów – błąd numer 100, błąd numer 120