Na czym polega pełna diagnoza serwisowa w samochodach BMW?
Diagnoza jest pierwszym i niezbędnym elementem każdej naprawy. We współczesnych samochodach do jej przeprowadzenia używa się specjalistycznego osprzętu.
Do obsługi samochodów BMW i MINI stosowane są różne narzędzia diagnostyczne. Zalecane przez koncern BMW komputery diagnostyczne pozwalają na pełną diagnostykę i programowanie sterowników pojazdu. Od 2007 roku do diagnostyki i programowania w sieci ASO BMW używa się systemu ISTA.
W naszym serwisie korzystamy z licencjonowanej wersji komputera diagnostycznego Autologic międzynarodowej firmy Autologic Ltd. Komputery diagnostyczne Autologic mają taką samą funkcjonalność jak oryginalny sprzęt BMW, włącznie z bezpośrednim dostępem do serwerów w Monachium. Dodatkowym atutem jest możliwość wybiórczego programowania i kodowania pojedynczych sterowników pojazdu, czego nie da się zrobić przy użyciu fabrycznego sprzętu BMW.
Jakie elementy auta sprawdzane są komputerem?
W trakcie procedury diagnostycznej skanujemy cały pojazd. Odczytujemy zapisane błędy we wszystkich sterownikach pojazdu. Mierzymy parametry, między innymi, takie jak:
- prędkość obrotową silnika,
- temperatura płynu chłodzącego,
- temperatura powietrza,
- ciśnienie powietrza,
- ciśnienie doładowania,
- ciśnienie spalin,
- korekcje pracy wtryskiwaczy,
- napięcia i natężenia prądu na poszczególnych sterownikach,
- i inne niezbędne do dalszej diagnozy.
Dzięki możliwości odczytu detali błędów, znajdujemy przyczyny uszkodzenia elementów pojazdu. Procedura pomaga również wykluczać sprawne podzespoły, dzięki czemu nasze naprawy są precyzyjnie i skuteczne. Komputer diagnostyczny poza odczytaniem błędu umożliwia jego skasowanie oraz podpowiada procedury naprawcze związane z wykrytą usterką.
Dostępne są również schematy rozmieszczenia sterowników w pojeździe, schematy elektryczne i możliwość pomiaru wartości sygnałów elektrycznych.
Dlaczego potrzebny jest specjalny komputer do pełnej diagnostyki?
Budowa współczesnych samochodów
BMW wykorzystuje w pełni możliwości, jakie daje współczesna elektronika i informatyka. Jest to znakomite ułatwienie dla użytkowników, dające komfort w obsłudze i prowadzeniu pojazdu. Bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i przechodniów poprzez mocno rozbudowane systemy (ABS, DSC, poduszki powietrzne itd.). Ogromna ilość odpowiedzialnych za systemy sterowników, powoduje konieczność zastosowania zaawansowanych narzędzi do wykrycia nieprawidłowości w ich pracy. Wysokie i niskie temperatury, drgania i wilgoć to ekstremalne warunki pracy, które powodują usterki.
Naprawy mechaniczne, a naprawy elektroniczne
Czujniki w układach mechanicznych takich jak silnik, skrzynia biegów, skrzynka rozdzielcza, przekazują do nadzorujących sterowników informacje o parametrach i anomaliach. Odczytanie tych informacji za pomocą specjalistycznego komputera serwisowego, umożliwia zapobieganie wystąpieniu awarii oraz korektę parametrów pracy. Naprawa “na ucho” nie jest możliwa. Nawet w przypadku wystąpienia ewidentnych hałasów w pracy silnika czy skrzyni biegów, konieczne jest posiłkowanie się diagnostyką komputerową, w celu sprawdzenia parametrów pracy.
Błędy sterowników, które wymagają odpowiedniej interpretacji serwisanta
Usterka różnych elementów pojazdu może powodować te same błędy w diagnozie komputerowej. Potrzebna jest w tym momencie nie tylko fachowa wiedza i umiejętność właściwego interpretowania występujących danych, ale również bogate doświadczenie w obsłudze samochodów marki BMW i MINI. Jest to szczególnie ważne przy podejmowaniu decyzji o wymianie konkretnych sterowników, czujników czy innych elementów pojazdu. Ceny sterowników oscylują od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Czujniki i regulatory to również wysoki koszt. Postawienie trafnej diagnozy jest szczególnie istotne, ponieważ naprawa metodą prób i błędów generuje niepotrzebne koszty.
Programowanie sterowników
Nowo montowane sterowniki, nie posiadają oprogramowania koniecznego do ich prawidłowej pracy. Poza fizycznym umieszczeniem w odpowiednim miejscu musimy je zakodować (przypisać do numeru VIN pojazdu) i zaprogramować. Nowe sterowniki programują się bez większych problemów.
Sytuacja jest bardziej złożona, gdy właściciel pojazdu chce zamontować używany sterownik. Jednym z utrudnień jest brak możliwości sprawdzenia sterownika poza pojazdem. Ponieważ sterowniki współpracują ze sobą, konieczne jest dopasowanie wersji oprogramowania w całym pojeździe (zgodnie z zaleceniami BMW). Wybiórcze programowanie pojedynczych sterowników jest tańsze, ale nie daje pewności prawidłowego działania. My zawsze zalecamy wymianę sterowników na nowe i programowanie całego pojazdu. Każdy inny wariant jest wykonywany wyłącznie na odpowiedzialność właściciela pojazdu i bez gwarancji jego poprawnego funkcjonowania.
W przypadku wymiany sterowników należy pamiętać o ograniczeniach prawnych. W Polsce zabronione jest montowanie i sprzedaż używanych elementów systemów bezpieczeństwa pojazdu:
- sterowników poduszek powietrznych,
- systemów aktywnego bezpieczeństwa,
- aktywnych zagłówków,
- napinaczy pasów i tym podobnych.
Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie pojazdu, który brał udział w kolizji i ma uszkodzone elementy bezpieczeństwa (odpalone poduszki, napinacze pasów i inne elementy) musimy rozważyć wysokie koszty naprawy.
Kompletna lista odczytanych błędów dla każdego klienta
Po wykonaniu każdej diagnozy oferujemy klientom wydruk zarejestrowanych błędów. Wydruk diagnostyczny zawiera dane pojazdu, datę i godzinę wykonanej diagnostyki oraz opisy znalezionych usterek.
Dlaczego niektóre naprawy są bardziej priorytetowe niż inne?
W trakcie skanowania pojazdu w diagnozie pojawia się bardzo wiele, czasami niezwiązanych ze sobą błędów. Ich ilość może być bardzo duża jeśli przez dłuższy czas pojazd był eksploatowany i nie wykonywano w nim diagnozy lub kasowania błędów. Najistotniejsze są błędy stałe. To takie, których nie da się skasować bez dokonania naprawy, wymiany czy regulacji elementu. Istotne jest również powiązanie tych błędów z błędami chwilowymi pojawiającymi się we współpracujących sterownikach. Tylko wprawne oko doświadczonego diagnosty jest w stanie wychwycić te błędy i skierować procedurę naprawczą na właściwe tory.
W jakim czasie robiona jest pełna diagnostyka serwisowa?
Diagnoza jest wykonywana w ciągu kilku minut zależnie od wyposażenia pojazdu i jego wieku. W pierwszym etapie odczytujemy błędy, interpretujemy je i ewentualnie kasujemy błędy chwilowe. Kolejne etapy diagnostyki związane z regulacją, adaptacją czy programowaniem sterowników mogą trwać od kilku minut do kilku godzin. Przed przystąpieniem do prac, zawsze informujemy o przewidywanym czasie oczekiwania.
Jakie elementy składają się na koszt pełnej diagnostyki?
Na koszt diagnostyki komputerowej składa się
- czas poświęcony przez diagnostę
- wykorzystanie sprzętu diagnostycznego
- dostęp do legalnego oprogramowania
Podstawowa diagnoza komputerowa to koszt 123 zł (z podatkiem VAT). Pozostałe elementy głębszej diagnostyki, ewentualnej adaptacji czy też programowania są zawsze uzgadniane z kierowcą przed rozpoczęciem naprawy.