Czy samochody BMW są źródłem smogu?
Co roku gdy robi się zimno, oprócz hasła “zima zaskoczyła drogowców” wraca też temat smogu i jego źródeł. Problem ten wcale nie jest nowy. Sukcesywnie od wielu lat, jakość powietrza w polskich miastach jest bardzo zła. Źródła zanieczyszczeń to nie tylko wielki przemysł, ale również tak zwana niska emisja czyli piece centralnego ogrzewania, kominki i samochody. Co prawda źródła naukowe określają znacznie więcej możliwych przyczyn tego zjawiska, jednak my skupimy się na tych najbliższych.
Według różnych źródeł transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad 40% zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, które w miastach są przyczyną powstawania smogu. W okresie zimowym te proporcje ulegają jednak zmianie. W polskich miastach bardzo często znacznym źródłem emisji substancji szkodliwych są domowe systemy ogrzewania. Piece centralnego ogrzewania opalane kiepskiej jakości węglem, kominki spalające wilgotne drewno, a nawet spalanie śmieci i odpadów to częste zjawisko. My skupimy się na zanieczyszczeniach emitowanych przez pojazdy.
Transport drogowy w 98% opiera się na ropie naftowej. Pomimo znacznej ekspansji pojazdów hybrydowych i elektrycznych tradycyjny silnik spalinowy nadal dominuje. W ostatnich latach samochody osobowe coraz częściej wyposażane były w silniki Diesla. Według oficjalnych danych w Europie udział nowo rejestrowanych samochodów z silnikiem wysokoprężnym przekracza 50%.
Silnik ten poza wieloma zaletami ma jednak poważne wady związane z emisją bardzo szkodliwych substancji – produktów spalania. Od 1993 roku na terenie Unii Europejskiej wprowadzono dla nowo rejestrowanych pojazdów normy emisji spalin określanych jako normy Euro. Standardy te zostały opracowane w serii Dyrektyw Europejskich, które sukcesywnie zwiększały swoją restrykcyjność. Od 2014 roku obowiązuje w tym zakresie norma Euro 6.
Czy samochody BMW są proekologiczne ?
Koncern BMW od wielu już lat przoduje we wprowadzaniu do swoich konstrukcji rozwiązań proekologicznych. Zarówno w pojazdach z silnikami benzynowymi jak i silnikami diesla stosowane są systemy zapewniające spełnianie restrykcyjnych norm Euro. Jednocześnie zapewniając odpowiednią dynamikę pracy i wyżyłowane normy zużycia paliwa. Żeby spełnić te wysokie wymagania powszechnie w pojazdach BMW stosowane są następujące systemy:
- Układ recyrkulacji spalin (EGR – od ang. Exhaust Gas Recirculation) – jeden z kilku stosowanych układów zmniejszenia zanieczyszczeń w spalinach, stosowany w nowoczesnych pojazdach z silnikami tłokowymi. Zasada działania układu polega na ponownym wprowadzaniu do układu zasilania silnika pewnej ilości spalin.
- System Start-Stop – układ automatycznie wyłączający silnik, wtedy gdy nie jest on potrzebny.
- Filtr cząstek stałych (w skrócie DPF – Diesel Particulate Filter lub FAP – Filtre à Particules) jest to filtr wchodzący w skład układu wydechowego. Montowany jest w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne, a jego zadaniem jest oczyszczanie spalin z cząstek sadzy.
Dzięki zastosowaniu wyżej wymienionych elementów udało się drastycznie zmniejszyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery i zapewnić zgodność uzyskanych wyników z kolejnymi normami Euro. Jednakże sprawność działania powyższych układów jest uzależniona od dokonywania okresowych przeglądów oraz stosowania zalecanych przez producentów materiałów eksploatacyjnych (w tym odpowiednich olejów).
Najczęściej występujące usterki układów wydechowych w samochodach BMW
W samochodach BMW podobnie jak w innych markach, pod wpływem długiej eksploatacji, dochodzi do zużycia elementów układu wydechowego. Zależnie od sposobu eksploatacji i używanych materiałów najczęściej mamy do czynienia z następującymi usterkami:
- Pęknięcie kolektora wydechowego – często występujące w silnikach diesla o pojemności 3,0, rzadziej 2,0 pod wpływem znacznych obciążeń termicznych dochodzi do pęknięcia korpusu kolektora i wydostawania się spalin na zewnątrz poza układem filtrowania.
- Uszkodzenie EGR – zablokowanie mechaniczne lub uszkodzenie modułu EGR powodujące brak recyrkulacji spalin i tym samym zmianę parametrów gazów wydechowych.
- Zatkanie filtra DPF – przedwczesne zapchanie filtra, skutkuje znacznym ograniczeniem mocy silnika lub nawet problemami z jego uruchomieniem. Często stosowane (lecz bardzo odradzane) rozwiązanie to usunięcie filtra DPF. Skutkuje to znacznym pogorszeniem parametrów gazów wydechowych. Zapchanie filtra może się wydarzyć w następujących sytuacjach:
- Usterki w układzie żarowym silnika.
- Niedogrzanie silnika (niesprawne termostaty).
- Eksploatacja na bardzo krótkich odcinkach.
- Używanie niewłaściwego oleju silnikowego – każdego innego od zalecanego przez producenta.
- Stosowanie niewłaściwego paliwa (oleje opałowe, maszynowe itp.).
- Niesprawny układ wtryskowy (lejące, uszkodzone wtryski).
- Zatkane katalizatory w silnikach benzynowych. Objawy są podobne do zatkanego filtra DPF – znaczne ograniczenie mocy silnika, świecąca kontrolka silnika, trudności z uruchamianiem i jego nie równa praca. Do zatkania katalizatora dochodzi:
- Pod wpływem stosowania niewłaściwych paliw,
- Eksploatacji pojazdu na bardzo krótkich odcinkach,
- Niesprawności w układzie zapłonowym (zużyte świece, cewki) lub wtryskowym (uszkodzone wtryskiwacze),
- Stosowaniem niewłaściwych olejów silnikowych
- Stosowane w tym przypadku często usunięcie katalizatora wywołuje fatalne skutki dla jakości emisji spalin.
Opisane powyżej często występujące usterki w układach wydechowych samochodów BMW przyczyniają się do powstawania smogu w naszych miastach. Żeby temu zapobiec musimy zwrócić uwagę nie tylko na koszty obsługi serwisowej, ale przede wszystkim na jej regularność i stosowanie reguł zalecanych przez producenta pojazdów – koncern BMW.