8HP ZF – Czym jest i jak serwisować automatyczną skrzynię 8HP ZF w BMW?
Automatyczna skrzynia biegów 8HP ZF to rewolucyjne rozwiązanie, które od 2008 roku wyznacza standardy w motoryzacji. W tym artykule przedstawiamy wszystko, co musisz wiedzieć o jej konstrukcji, zaletach i prawidłowej eksploatacji w modelach BMW.
8HP ZF – Co to za model automatycznej skrzyni biegów?
Niemiecka firma ZF Friedrichshafen stworzyła zaawansowaną automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP z ośmioma przełożeniami. Konstrukcja ta skutecznie łączy w sobie płynność pracy z wysoką wydajnością. W rezultacie, wielu producentów samochodów szybko doceniło zalety skrzyni 8-biegowej ZF. Co więcej, jej innowacyjna konstrukcja umożliwiła znaczną redukcję zużycia paliwa. Od momentu debiutu, inżynierowie ZF przeprowadzili kilka modernizacji, dzięki którym skrzynia stale poprawia swoje osiągi.
Czym charakteryzuje się automatyczna skrzynia 8HP producenta ZF?
Automatyczna przekładnia ZF 8HP zrewolucjonizowała rynek motoryzacyjny. Po jej wprowadzeniu w 2008 roku skrzynia szybko zdobyła popularność wśród producentów samochodów. W konsekwencji wiele marek samochodowych, począwszy od luksusowych BMW, a skończywszy na pojazdach dostawczych, zaczęło stosować tę przekładnię.
Główne cechy i specyfikacje techniczne:
- Osiem przełożeń do przodu i jedno wstecz.
- Czas zmiany biegu: około 0,2 sekundy.
- Redukcja zużycia paliwa do 11% w porównaniu z poprzednikami.
- Możliwość przenoszenia momentu obrotowego do 1000 Nm.
- Adaptacyjny system sterowania dostosowujący się do stylu jazdy kierowcy.
W jakich modelach BMW stosowana jest automatyczna skrzynia 8HP ZF?
Skrzynia 8HP od ZF znalazła szerokie zastosowanie w gamie modelowej BMW już od początku jej produkcji w 2008 roku. Przede wszystkim, producent montuje ją w popularnej serii 3, która stanowi trzon oferty marki. Ponadto przekładnia ta doskonale sprawdza się w większej i bardziej luksusowej serii 5, a także we flagowej serii 7. Co więcej, ZF 8HP świetnie radzi sobie również w segmencie SUV, gdzie producent stosuje ją zarówno w kompaktowym X3, jak i w większym, bardziej prestiżowym modelu X5. W rezultacie skrzynia ta stała się jednym z kluczowych elementów napędowych w samochodach bawarskiej marki.
Jakie są najczęstsze usterki tego modelu automatycznej skrzyni biegów?
- Problemy z płynnością zmiany biegów.
- Awarie mechatroniki.
- Wycieki oleju.
- Przedwczesne zużycie sprzęgieł.
Po dłuższym okresie eksploatacji skrzynia ZF 8HP może zacząć wykazywać problemy z płynnością zmiany biegów. W rezultacie kierowca odczuwa szarpanie podczas zmiany przełożeń, szczególnie na wyższych biegach.
Ponadto jedną z poważniejszych usterek skrzyni ZF 8HP stanowią awarie mechatroniki. W konsekwencji wadliwie działający elektroniczny moduł sterujący powoduje nieprawidłową pracę skrzyni.
Co więcej, kierowcy często zgłaszają wycieki oleju, które najczęściej pojawiają się w okolicach uszczelnień. W przypadku braku szybkiej reakcji i naprawy problem ten może doprowadzić do poważnych uszkodzeń.
Dodatkowo agresywny styl jazdy może przyczynić się do przedwczesnego zużycia sprzęgieł. W efekcie kierowca zauważa ślizganie się sprzęgieł oraz utratę mocy podczas przyspieszania.
Co ile kilometrów należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?
Kluczem do długiej żywotności skrzyni ZF 8HP jest regularna wymiana oleju co 60 000 – 80 000 km. Rekomendujemy unikać agresywnej jazdy i częstego przeciążania skrzyni, szczególnie gdy silnik jest zimny. W przypadku holowania przyczepy lub zwiększenia mocy i momentu obrotowego w pojeździe należy skrócić interwały wymiany oleju.
Zalecamy okresowe sprawdzanie poziomu oleju i kontrolę pod kątem wycieków. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy skrzyni należy niezwłocznie skontaktować się z profesjonalnym serwisem. Wczesna diagnoza może zapobiec poważniejszym i kosztownym awariom.
Jaka jest zalecana metoda wymiany oleju w automatach?
Jedyną zalecaną przez firmę ZF metodą wymiany oleju w skrzyni 8HP jest metoda statyczna – zgodna z procedurą ZF. Oczywiście razem z wymianą oleju wymieniamy również filtr oleju, który jest zintegrowany z miską olejową. W naszym serwisie BM Cars stosujemy wyłącznie oryginalne materiały firmy ZF, które zapewniają prawidłową całego układu napędowego.
Jak serwisować skrzynię 8HP ZF?
Zalecamy serwisowanie skrzyni ZF 8HP w profesjonalnym serwisie, który ma wiedzę i praktykę w tym zakresie. ZF udziela autoryzacji serwisom, w których są przeszkoleni pracownicy i które wykonują naprawy i obsługę zgodnie z procedurami fabrycznymi. Nasz serwis posiada te certyfikacje i należy do autoryzowanej sieci ZF Service Partner.
Co zrobić, by jako kierowca BMW, zadbać o długą żywotność skrzyni 8HP ZF?
Najważniejsze zalecenia dla użytkowników skrzyni ZF 8HP:
- Wymieniaj regularnie olej w skrzynie, zgodnie z zaleceniami producenta.
- Unikaj gwałtownych przyspieszeń i hamowań.
- Nie przeciążaj pojazdu ponad dopuszczalną masę.
- Skontaktuj się z nami, gdy zauważysz na wszelkie niepokojące objawy.
- Naprawiaj skrzynię wyłącznie w autoryzowanej sieci serwisów.
Czy BM Cars serwisuje skrzynie 8HP ZF? Jeśli tak to ile trwa i ile kosztuje serwis tej skrzyni?
BM Cars jako ZF Service Partner zajmuje się pełnym serwisem skrzyń automatycznych firmy ZF w tym również modelu 8HP. Koszt wymiany oleju z użyciem oryginalnych materiałów firmy ZF w skrzyni 8 HP to kwota ok. 2300 zł brutto.
Koszty naprawy skrzyni są zawsze kalkulowane przed wykonaniem naprawy i konsultowane z właścicielem pojazdu. Ich wysokość jest zależna od rodzaju usterki i elementów koniecznych do wymiany.
Powiązane wpisy na naszym blogu
- Jak prawidłowo zadbać o BMW z automatyczną skrzynią i napędem xDrive?
- Czy trzeba wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów w BMW?
- Czy można serwisować BMW na gwarancji producenta w BM Cars?
- Tryb awaryjny automatycznej skrzyni biegów w BMW – czym jest i jak to naprawić?