Kopcenie silnika BMW z wyciętym DPF i zużytymi wtryskami – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW 5 na temat kopcenia silnika z wyciętym DPF
Mam problem z kopceniem BMW z wyciętym DPF. Niestety taki model kupiłem i od pewnego czasu strasznie dymi przy odpalaniu. Jednak tylko na zimnym silniku. Mój mechanik twierdzi, że to są wtryski paliwa, ale muszę mieć pewność, bo to dość duży wydatek. Jakie mogą być przyczyny, że auto tak kopci? Proszę o poradę.
Problem dotyczył BMW 5 F07 GT, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars odnośnie do problemu kopcenia silnika BMW z wyciętym DPF i zużytymi wtryskami
Posiadany przez Pana model BMW 5 F07 GT wyposażony w silnik N57 przystosowany jest konstrukcyjnie do pracy z filtrem cząstek stałych DPF. Zawarty w sterowniku silnika DDE program sterujący zawiera sekwencje związane ze stałym monitorowaniem składu spalin i sterowaniem dopalania filtra DPF. Jeśli ten filtr został usunięty i nie pojawiają się w samochodzie komunikaty o Awarii Napędu, to oznacza, że zmodyfikowano również oprogramowanie sterujące sterownikiem silnika.
Taka zmiana może wywołać całą lawinę konsekwencji również związanych ze zużyciem paliwa, jakością spalin i kopceniem w trakcie przyspieszania i przy rozruchu silnika. Dodatkowym elementem, który ma bezpośredni wpływ na tzw. kopcenie silnika, jest zawór sterujący EGR, którego zadaniem jest sterowanie recyrkulacją spalin. W momencie rozruchu sinika zawór powinien być zamknięty. Jeśli zmodyfikowano oprogramowanie sterownika silnika, to nie mamy pewności, że tak właśnie jest. Otwarcie zaworu kieruje część spalin do powtórnego spalania, zapewniając odpowiednią jakość spalin i brak kopcenia.
Kolejnym elementem odpowiedzialnym za tzw. kopcenie silnika BMW są wtryskiwacze paliwa. Jakość ich pracy jest stosunkowo łatwa do sprawdzenia poprzez wybudowanie ich z pojazdu i sprawdzenie na stole probierczym oraz diagnostykę komputerową silnika. Lejące wtryski mogą być przyczyną nie tylko kopcenia, ale i poważnego uszkodzenia silnika poprzez wypalenie denka tłoka lub zaworów silnika. Pana samochód ma przebieg w okolicach 360 000 km. Biorąc pod uwagę współczesne konstrukcje pojazdów BMW, osiąga on kres swojej żywotności. Jeśli wtryskiwacze nie były wcześniej wymieniane, to na pewno ich stan jest bliski eksploatacyjnego zużycia.
Sugerujemy wykonać poniższe kroki, by zaradzić problemowi kopcenia silnika BMW z wyciętym DPF
- Pełna diagnostyka komputerowa pojazdu i silnika. Ze szczególną uwagą na korekcje wtryskiwaczy paliwa.
- Sprawdzenie kompresji silnika wraz z próbą olejową, jako uzupełnienie punktu 1.
- Sprawdzenie działania zaworu EGR.
- Przywrócenie filtra DPF i standardowego oprogramowania sterownika DDE.
- Usunięcie pozostałych stwierdzonych w punkcie 1 usterek związanych z pracą silnika np. wymiana świec żarowych.
Bez wykonania podstawowych czynności diagnostycznych nie można postawić trafnej diagnozy związanej ze zgłoszonym przez Pana problemem.
Zapraszamy do skorzystania z usług naszego serwisu.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Spadki mocy silnika i czarny dym z BMW – jak to naprawić?
- Siwy dym z wydechu BMW – co jest powodem i jak to naprawić?
- Drgania aut BMW z silnikiem N63 – co jest powodem i jak to naprawić?
- Dźwięki „wypalania stukowego” DPF w BMW – jak to naprawić?
- DPF w BMW – problemy i naprawa filtra cząstek stałych w autach z silnikami Diesla