Dźwięki „wypalania stukowego” DPF w BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy BMW 1 E87 odnośnie do DPF i dźwięku „spalania stukowego”
Mam pewien problem, który się powtarza. Podczas procedury wypalania DPF, słychać głośną pracę silnika, jest to dźwięk „spalania stukowego”, tak stwierdził mechanik, któremu to zaprezentowałem. Dźwięk się nasila w przedziale obrotów ok. 2000-2500. Występuje to podczas obciążenia, przy dodawaniu gazu. Natomiast nie występuje na postoju. Temperatura silnika ani temperatura otoczenia nie mają znaczenia.
Skąd wiem, że podczas wypalania DPF? Nie mogłem stwierdzić, w jakich momentach ten dźwięk się pojawia, bo był w losowych. Zakupiłem aplikacje bimmer-tool. Dzięki temu udało się dojść do tego, że podczas aktywnej procedury wypalania pojawia się dźwięk spalania stukowego.
Dotychczas wykonane działania
Na początek różne paliwo z BP, Orlen, Shell, nic to nie zmieniło. Dodatek do paliwa, który czyści wtryski AR6900 i Millers (to zanim ustaliłem, że to podczas procedury). Ręcznie wypalałem DPF z aplikacji. Średnio procedura uruchamia się co 200-250 kilometrów. Jazda głównie po mieście. Chociaż ostatnio we wrześniu auto było w Chorwacji. DPF kilka razy się sam wypalił trasa ok. 3000 kilometrów, ale dalej jest tak samo.
EGR był rozebrany i wyczyszczony, ale nie było nagaru. Błędów w komputerze żadnych nie ma. Ciśnienie wsteczne na DPF po wypalaniu to wartości ok. 6-10 hPa, przed wypaleniem nie pamiętam dokładnie, prawdopodobnie ok. 35. Popiół 39 gram. Mechanik proponuje wycięcie DPF. Niby problem się rozwiąże, ale dalej nie znam przyczyny. Mogę też wymienić DPF na nowy albo go „wyprać”, ale nie wiem, czy coś to zmieni. Gdy procedura się włączy to, czy nie będzie spalania z powrotem. Mam też kilka screenów z korekcji wtrysków, jeśli są potrzebne z ciepłego i zimnego silnika, ale nie mam ich jak tu załączyć.
Przykładowe wartości:
- temp 88°C wtrysk 1 +0,65, wtrysk 2 -0,52, wtrysk 3 0,09, wtrysk 4 -0,22,
- temp 22°C wtrysk 1 +0,89, wtrysk 2 -0,18, wtrysk 3 -0,81, wtrysk 4 +0,08
Czy na podstawie tego opisu są Państwo w stanie coś wywnioskować, coś doradzić, wskazać przyczynę lub rozwiązanie problemu?
Problem dotyczył BMW 118 E87, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars odnośnie do DPF i dźwięku spalania stukowego
Opisany problem głośnej pracy silnika w trakcie wypalania filtra cząstek stałych jest związany z samą procedurą dopalania tego filtra. Samochody wyposażone w filtry cząstek stałych muszą okresowo dokonywać jego tzw. wypalania, czyli usuwania nagromadzonej sadzy i cząstek stałych na siatkach filtra.
Bez tej procedury zatkanie filtra DPF mogłoby nastąpić w ciągu kilkuset kilometrów przebiegu. Sama procedura dopalania jest w samochodach BMW niesygnalizowana dla użytkownika. Polega ona na przedłużeniu fazy wtrysku paliwa i zwiększeniu jej dawki, przez co część niespalonego paliwa jest wydalana wraz ze spalinami do układu wydechowego. Przy rozgrzanym filtrze DPF takie drobne ilości paliwa powodują znaczne zwiększenie temperatury filtra (nawet do 600°C) i wypalenie nagromadzonych cząstek stałych.
Opisana powyżej procedura może wywoływać nieznacznie zwiększoną emisję dźwięków pracy silnika oraz może być odczuwalna innym niż normalnie zapachem spalin. Ponieważ ta procedura do uruchomienia wymaga osiągnięcia odpowiednich założonych parametrów pracy silnika tj. temperatury powyżej 70°C, prędkości pojazdu powyżej 80 km/h i odpowiednio rozgrzanego układu wydechowego, zazwyczaj jest niewyczuwalna dla użytkownika pojazdu. Jeżeli uruchamianie tej procedury nie zakłóca możliwości normalnej eksploatacji pojazdu ani też nie wywołuje żadnych błędów diagnostycznych, sugerujemy nadal obserwować sytuację.
Sugerujemy wykonywanie diagnostyki silnika przy każdej wizycie serwisowej oraz obserwację pojawiających się dźwięków związanych z jego pracą. Pojawienie się głośniejszych stuków lub tez innych nienormalnych odgłosów pracy silnika należy niezwłocznie skonsultować z serwisem posiadającym doświadczenie w obsłudze pojazdów marki BMW. Stanowczo odradzamy wycinanie filtra DPF, ponieważ może to skutkować unieruchomieniem pojazdu w okresowych badaniach technicznych.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Czyszczenie, regeneracja i wymiana filtrów DPF
- Uszkodzona gładź cylindrowa silnika BMW – jak to naprawić?
- Wysokie spalanie oleju w BMW 1 – przyczyny oraz jak to naprawić?
- Spalanie oleju powyżej normy w BMW 3 – co jest powodem?
- Dziwne dźwięki z okolic pedałów BMW – jak to naprawić?