Zwiększanie zasięgu baterii hybrydowych BMW – jak to zrobić?
Zwiększanie zasięgu jazdy na baterii w hybrydowych BMW może być realizowane przez proste zabiegi związane z odpowiednią jazdą i dbałością o auto. Istnieją też nielegalne metody ingerencji w oprogramowanie napędu. W poniższym artykule opisujemy, jak należy właściwie zwiększać zasięg baterii w hybrydach.
Jakie czynniki wpływają na zasięg hybrydowego BMW?
Zasięg samochodu hybrydowego podawany w katalogach reklamowych określany jest jako dystans do przejechania w trybie całkowicie elektrycznym (wymuszonym). W przypadku samochodów hybrydowych BMW jest to katalogowo od 50 do 66 km. Na faktyczny zasięg najistotniejszy wpływ mają następujące czynniki:
- Temperatura
- Dodatkowe odbiorniki energii elektrycznej (klimatyzacja, ogrzewanie, audio, oświetlenie)
- Styl jazdy
Czy jest możliwe zwiększenie fabrycznego zasięgu BMW z hybrydowym napędem?
Tak, podstawowe możliwości zwiększenia zasięgu podaje sam producent pojazdu w instrukcji obsługi i zaleceniach związanych ze specyfiką jazdy hybrydą. Najprostszą metoda zwiększenia zasięgu jest uruchomienie trybu jazdy PRO-ECO lub ECO-Drive. Tryb ten zmniejsza pobór energii elektrycznej przez wszystkie urządzenie peryferyjne (klimatyzację, ogrzewanie, systemy audio, oświetlenie itp). Jednocześnie ograniczone są również parametry jazdy (przyspieszanie, maksymalna prędkość, moment obrotowy). Uruchomienie trybu ECO-Drive pozwala zaoszczędzić od 10-30% mocy elektrycznej zużywanej w trybie Comfort.
Równie skutecznym sposobem zwiększenia zasięgu jest zaplanowanie wcześniejsze podróży i uruchomienie przed wyjazdem ogrzewania pojazdu (jeszcze przy włączonej ładowarce Plug-in). Taki zabieg umożliwia w chłodniejsze dni podgrzanie baterii i zapewnienie optymalnych warunków jej pracy.
Pojawiające się oferty programowego zwiększania zasięgu hybryd, przez zmniejszenie ustawionej fabrycznie rezerwy energii elektrycznej w baterii są niedozwolone i bardzo niebezpieczne. Ustawienia fabryczne obejmują zapewnienie około 30% pojemności baterii w formie rezerwy sygnalizowanej jako “bateria rozładowana”.
Dzięki takiemu zapasowi jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczną pracę zespołu baterii nawet w sytuacjach, kiedy przez dłuższy czas nie mamy możliwości podładowania lub, gdy jazda na silniku spalinowym jest nadal kontynuowana i czasami potrzebne jest wsparcie silników elektrycznych (przy gwałtownym przyspieszaniu).
Jaka jest różnica między hybrydami bez wtyczki (starsze generacje), a nowymi hybrydami plug-in (z wtyczką do ładowania)? Czy wszystkie hybrydy mogą mieć zwiększony zasięg?
Pierwsze generacje aut hybrydowych nie umożliwiały doładowywania baterii z sieci elektrycznej. Proces ładowania baterii odbywał się w trakcie jazdy z wykorzystaniem silnika spalinowego.
W przypadku tych hybryd zwiększenie zasięgu odbywa się tak samo jak w hybrydach typu Plug-in. Jedyna różnica to brak możliwości wykorzystania ładowarki w trakcie przygotowania pojazdu do planowanej podróży (podgrzewanie lub klimatyzowanie samochodu).
Jak zwiększanie zasięgu hybryd wpływa na stan baterii?
Ingerencja programowa w zwiększenie zasięgu hybryd powoduje obniżenie progu rozładowania baterii. Tym sposobem skracamy znacznie żywotność samych baterii. Jednocześnie możemy doprowadzić do trwałego uszkodzenia baterii. Całkowite rozładowanie baterii nie pozwala na jej ponowne naładowanie.
Czy serwis BM Cars oferuje usługę wydłużenia zasięgu w hybrydach BMW?
Nie oferujemy usług związanych z ingerencją w oprogramowanie fabryczne pojazdów hybrydowych i odradzamy naszym klientom takie zabiegi. Jednakże dzięki odpowiednim certyfikatom świadczymy pełną gamę usług związanych z serwisowaniem aut elektrycznych i hybrydowych.