Wyczuwalny zapach oleju w kabinie – BMW z automatyczną skrzynią biegów
Pytanie kierowcy BMW – Dlaczego czuć zapach oleju po wymianie?
We własnym zakresie przeprowadziłem operację wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów w moim BMW 5 F10. Jednak nadal mam problem z wyczuwalnym zapachem oleju w kabinie.
Opis wykonanych przeze mnie czynności: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów (oryginalny zestaw ZF 8HP) zgodnie z procedurą. Temperatura oleju od 30° do 50°C. Utrzymać prędkość obrotową silnika przez 30 sekund na poziomie 2000 obr/min. Pozostawić silnik na obrotach biegu jałowego. Sprawdzić temperaturę oleju przekładniowego – temperatura od 30° do 50°C. Wybrać pozycję P, R i D włączyć ręcznie D1 i D2. Utrzymać bieg każdorazowo przez około 10 sekund. Sprawdzić temperaturę oleju przekładniowego od 30° do 50°. Odkręcić śrubę otworu do napełniania oleju spuścić nadmiar zakręcić śrubę.
Po wymianie oleju nadal mam problemy. Gdy skrzynia rozgrzeje się do około 90°C, to po zatrzymaniu samochodu czuję zapach oleju. Wyczytałem na forum, że może być to problem nadmiaru oleju. Przeprowadziłem ponownie procedurę sprawdzenia poziomu oleju jak wyżej. Uzupełniłem poziom o jakieś 50 ml. Problem występuje nadal. Dodam, że nie mam żadnych wycieków. Wszystko przeczyściłem środkiem break cleaner. Z góry dziękuję za pomoc.
Problem dotyczył BMW 5 F10 z automatyczną skrzynią biegów, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars w sprawie problemów z olejem w skrzyni biegów
Opisany problem zapachu oleju po zatrzymaniu pojazdu nie musi mieć związku z wymianą oleju w skrzyni. Jeśli jednak chodzi o samą skrzynię biegów, to przytoczona w treści zapytania procedura firmy ZF zwraca szczególną uwagę na sprawdzenie każdorazowe poziomu oleju po kolejnych napełnieniach.
Jeżeli po odkręceniu śruby wlewowej olej wypływa cieniutkim jednolitym strumieniem, to znaczy, że poziom oleju jest prawidłowy. Sprawdzenie powinno odbywać się również przy temperaturze oleju 30° do 50°C. Dodatkowe uzupełnianie poziomu oleju, może spowodować jego nadmiar.
Zbyt duża ilość oleju w skrzyni spowoduje powstanie wycieków przez odpowietrznik skrzyni w jego górnej części. Ponieważ wyciek pojawi się dopiero w trakcie pracy skrzyni przy wyższych temperaturach, pęd powietrza jadącego pojazdu może rozrzucić wydobywający się olej po różnych elementach wzdłuż skrzyni aż do tylnego mostu. Nie będzie on widoczny na osłonie skrzyni lub w miejscu parkowania pojazdu. Ponieważ zapach oleju stosowanego w skrzyniach 8HP jest wyjątkowo drażniący, to może być wyczuwalny w trakcie postoju, a nawet w czasie jazdy.
Zalecenia naprawy wg BM Cars
- Ponowne sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni biegów z zachowaniem podanych przez ZF procedur i ewentualne spuszczenie nadmiaru oleju.
- Sprawdzenie wycieków ze skrzyni biegów (połączenie skrzyni z silnikiem pod zaślepką połączenia) – wyciek z uszczelki pod sprzęgłem hydrokinetycznym.
- Zweryfikowanie czy są ślady wycieków oleju na osłonach pod skrzynią biegów i pod silnikiem.
- Oględziny wycieków z silnika ze szczególnym zwróceniem uwagi na układ dolotowy – turbina kolektor ssący, pokrywa zaworów. W przypadku występowania jakichkolwiek śladów wycieków szczególnie po prawej stronie silnika (wycieki na kolektor wydechowy), należy uszczelnić miejsca z wyciekami.
- Sprawdzenie śladów wycieków oleju na osłonach pod skrzynią biegów i pod silnikiem.
Oczywiście wszystkie wymienione wyżej czynności jesteśmy w stanie wykonać w Naszym Serwisie.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Szarpanie w automatycznej skrzyni biegów
- Szarpnięcia i opóźnienia w reakcji automatycznej skrzyni biegów w BMW 730D E38
- Gasnący silnik w BMW z automatyczną skrzynią biegów