Stuki z okolic koła pasowego, rolek napinających i paska wielorowkowego w BMW – jak to naprawić?
Pytanie kierowcy na temat koła pasowego w BMW
Chciałbym się zapytać o sprawę techniczną. Najchętniej osobiście odstawiłbym państwu auto, ale niestety mieszkam trochę daleko. Mianowicie problem mam taki, że po wymianie koła pasowego, napinacza oraz wszystkich pasków pojawił się taki charakterystyczny cykliczny terkot z przodu silnika.
Byłem przekonany, że nowe koło pasowe (marki Corteco) jest wadliwe i od razu kupiłem kolejne nowe koło pasowe, a te wcześniejsze oddałem do reklamacji. Nie uznali jej, gdyż po przetestowaniu koła, sprzedawca powiedział, że jest wolne od wad.
Po montażu następnego koła pasowego charakterystyczny stukot nie ustąpił. Postanowiłem mimo to jeździć i po jakiś dwóch miesiącach wszystko się uspokoiło i silnik pracował jak zegarek, ale po ośmiu miesiącach spokoju terkotanie znowu wróciło.
Pytam państwa, bo macie spore doświadczenie z tymi samochodami i może będzie to znany dla was problem. Z tego co widzę i czytam, jest to problem dość popularny. Wielu użytkowników tego silnika zmaga się z tym problemem.
Proszę o poradę – co tak hałasuje? Nie wiem co jeszcze wymienić. Czy to kompresor klimatyzacji? Albo pompa? Czy też to te koła pasowe są takie wadliwe? Jeżeli macie państwo doświadczenie z tym problemem byłbym wdzięczny za pomoc i poradę.
Problem dotyczył BMW E61 525d z 2006 roku z silnikiem M57N/D25, ale może występować też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars – możliwe źródła stuków przy kole pasowym
Opisane odgłosy z przodu silnika mogą pochodzić z każdego elementu napędzanego paskiem wielorowkowym. Poza kołem pasowym należy dokładnie sprawdzić:
- rolki napinające i prowadzące pasek wielorowkowy,
- osprzęt napędzany paskiem:
- alternator,
- pompę wody,
- kompresor klimatyzacji,
- pompę wspomagania układu kierowniczego.
Najbardziej typowe i najczęściej zdarzające się w silnikach diesla są uszkodzenia koła pasowego (tłumika drgań). Pod wpływem drgań skrętnych dochodzi do pękania gumowej części koła i w końcowym efekcie zerwania wieńca metalowego. Koło kiepskiej jakości nawet nowe potrafi po zamontowaniu, drgać z dużą amplitudą, wywołując pod obciążeniem pasków wielorowkowych stuki i dziwne dźwięki.
Poza dobraniem właściwego, dobrej jakości koła, istotny jest również jego prawidłowy montaż. Zgodnie z dokumentacją BMW koło powinno być przykręcone z użyciem nowych śrub odpowiednim momentem z dociągnięciem pod odpowiednim kątem. Niewłaściwe dokręcenie koła, a także użycie starych śrub może spowodować w trakcie pracy bicie koła lub jego szybkie uszkodzenie.
W Pana przypadku konieczna jest diagnostyka i sprawdzenie podanych wyżej elementów dla postawienia trafnej diagnozy i naprawy usterki.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Drgania nadwozia na wolnych obrotach w BMW – co jest przyczyną i jak to naprawić?
- Czy zużyta rolka napinacza może być powodem stuków i drgań w BMW?
- Wibracje nadwozia w BMW z silnikiem Diesla – jak to naprawić?