Jak dobierać sprężyny do samochodów BMW?
Pytanie kierowcy BMW – różnice w sprężynach zawieszenia
Mam pytanie dotyczące sprężyn zawieszenia. Jaka jest różnica między sprężynami C1, a na przykład C4? Szykuję się do wymiany i chciałbym wiedzieć, czym one się różnią. Szukałem w Internecie i nie potrafię znaleźć konkretnej odpowiedzi. O co chodzi w tych oznaczeniach?
Problem dotyczył BMW 118i E87 z 2006 roku, ale może zdarzać się też w innych modelach.
Odpowiedź serwisu BM Cars – jak dobierać sprężyny zawieszenia BMW?
Dobór sprężyn w samochodach BMW jest zadaniem wymagającym wiedzy i korzystania z oryginalnej dokumentacji producenta. W katalogu części ETK po wybraniu konkretnego pojazdu (po numerze VIN) tylko w przypadku połączenia online z bazą BMW możemy dobrać odpowiednie sprężyny.
Wykorzystuje się do tego zestawienie oryginalnego wyposażenia pojazdu w chwili wyjazdu z fabryki. Dobrane sprężyny posiadają wyłącznie jedenastocyfrowe oznaczenia numerów katalogowych BMW. Na oryginalnej sprężynie brak również jakichkolwiek innych oznaczeń (poza naklejką fabryczną z numerem katalogowym).
Dobranie sprężyn z zamiennika powinno być wykonane z wykorzystaniem pełnych danych pojazdu. Nie mamy w takim przypadku gwarancji, że katalog dostawcy zamiennika prawidłowo dobiera sprężyny. Bardzo rzadko udaje się „scrossować” (połączyć) numer oryginalnej sprężyny BMW z numerem zamiennika.
Sprężyny tak jak inne elementy amortyzacji pojazdu powinny być wymieniane parami na jednej osi. Najlepsze efekty daje wymiana kompletu sprężyn na nowe oryginalne.
Każda próba zmiany sprężyn na inne niż oryginalne (bardziej utwardzone, sportowe, obniżone itp.) niesie za sobą ryzyko złego doboru i wynikających z tego konsekwencji. Trudniejsze prowadzenie pojazdu, zbyt niskie lub zbyt wysokie zawieszenie, ocieranie kół o elementy nadwozia itd.
Przytoczone przez Pana w pytaniu oznaczenia sprężyn C1, C4 nie są jednoznaczne i nie pozwalają na określenie ich typu, producenta oraz charakterystyki.
Jeżeli chce Pan uniknąć przykrych niespodzianek w eksploatacji swojego pojazdu, doradzamy dobór odpowiednich części zamiennych.
Inne porady BMW związane z poruszaną tematyką
- Pływający tył w BMW 523i E39 Touring
- Naprawy zawieszenia i układu kierowniczego
- Skrzypiące tylne zawieszenie w BMW X5 – co jest powodem usterki?